Trine Berglie Spjeldnæs har delt denne artikkelen med deg.

Trine har delt denne artikkelen

Bli abonnent
Skole

Slår ring om barnas lærer

Lærer Pål Finstad får ikke fortsette i jobben ved Trosterud skole etter at han varslet om ledelsen. Foreldrene protesterer.

Bekymra: David Vimo Garner, Stojan Vranjesevic og Ezval Amiti mener å ha sett stor utvikling i barna sine etter at de fikk Pål Finstad som lærer. Her er de i skolegården på Trosterud skole i Oslo. Bekymra: David Vimo Garner, Stojan Vranjesevic og Ezval Amiti mener å ha sett stor utvikling i barna sine etter at de fikk Pål Finstad som lærer. Her er de i skolegården på Trosterud skole i Oslo.

– Sjef, går det greit om vi bare sitter her og prater litt? spør Stojan Vranjesevic.

Mannen i sushisjappa på Haugerudsenteret nikker ja.

Det Vranjesevic, Ezval Amiti og David Vimo Garner vil prate om, er at barna deres ligger an til å miste kontaktlæreren sin. De går i fjerde klasse på Trosterud skole, som ligger like bak senteret.

Fra nyttår blir lærer Pål Finstad flyttet fra Trosterud til en annen skole i Oslo, mot sin vilje. Klassekampen skrev i mars om at Finstad fikk en skriftlig advarsel etter at han valgte å ikke bruke Ipad i undervisningen i en periode.

«Skoleledelsen og Utdanningsetaten har tatt valget de syntes var lettest.»

Foreldrene på Trosterud skole

Begrunnelsen til Finstad var at elevene sleit med å lese og skrive da han tok over. Nå har de blitt bedre. Rett før jul vant klassen skolens lesekonkurranse. Når de tre fedrene protesterer på flyttingen, understreker de at de snakker på vegne av alle foreldrene i Finstads klasse.

– I denne avgjørelsen har de ikke hatt barna i fokus, sier Vranjesevic.

– Hva har de tenkt på da?

– Vi tror skoleledelsen og Utdanningsetaten har tatt valget de syntes var lettest. Det er en ekstremt uprofesjonell opptreden.

Skjedde etter varsel

Finstad er kjent med at Klassekampen omtaler saken og at foreldrene uttaler seg, men ønsker ikke selv å la seg intervjue.

Også Mari Ystanes Fjeldstad, som er musikklærer og leder strykeorkesteret på skolen, fikk på et tidspunkt beskjed om at hun skulle flyttes.

– Dette skjedde etter at Pål og jeg sammen med sju andre sendte Utdanningsetaten et varsel om ledelsesproblemer og dårlig arbeidsmiljø ved skolen, sier Fjeldstad.

Hun mener flyttingen er gjengjeldelse etter varselet, og har klaget det inn til Diskrimineringsnemnda. Fjeldstad slapp til slutt å bli flytta. Hun vet ikke hvorfor Utdanningsetaten snudde, men har merket seg at det skjedde etter at foreldrene engasjerte seg.

I et brev, som alle med barn på skolen kunne signere, ba over hundre foreldre Utdanningsetaten om å snu i flyttingen av både Finstad og Fjeldstad.

«Vi vil uttrykke et sterkt ønske om at ingen lærere blir flyttet bort fra skolen mot sin vilje, og at det i stedet blir jobbet grundig og systematisk for å skape et godt arbeidsmiljø», heter det i brevet.

Samlet: På juleavslutningen i år måtte foreldrene takke av en lærer de aller helst skulle beholdt.

Trekker fram Ipad-grep

Grunnskoledirektør Morten Relbo i Utdanningsetaten i Oslo sier at kommunen ikke kan si noe om saken.

«Vi kan ikke kommentere dette, da det er forhold som er mellom oss som arbeidsgiver og medarbeiderne», skriver han i en SMS.

Foreldrene til 17 av barna i klassen til Finstad sendte i tillegg et eget brev til skolen hvor de ga ham sin fulle støtte.

«For oss som foreldre er det svært viktig at Pål forblir kontaktlærer for klasse 4A», heter det i brevet.

Foreldrene trekker fram at Finstad valgte vekk Ipad i undervisningen i en periode og skriver at det var et godt grep som de støttet fullt ut.

I advarselen Finstad fikk etter Ipad-grepet heter det at det er et «kritikkverdig og brudd på dine plikter som arbeidstaker å ikke bruke digitale læringsverktøy».

Mener det funka

Den gang sa Finstad at han har brukt Ipad tidligere, men at «den restriktive bruken i høst var et faglig valg jeg gjorde som en tilpasning til elevene», som sleit med å lese og skrive.

– Han motiverer barna. Det er mye mer læringslyst. Dattera mi hadde ham, og sønnen min har blitt mye flinkere, sier Amiti.

Foreldrene gir Finstad ros for å ha lagt vekk Ipaden og sier at det var barn som ikke kunne skrive navnet sitt før han tok over som kontaktlærer. Alle de tre mener å ha sett en positiv utvikling etter at Finstad ble kontaktlæreren deres.

– Sønnen min har blomstret under Pål. Nå løser han femteklasseoppgaver i matte, sier Garner.

– Og sånn er det med mange. Sønnen min har plutselig begynt å be læreren om vanskeligere oppgaver. Og Pål tester ham med spørsmål, som han klarer ni av ti ganger, sier Vranjesevic.

– Behersker klassen

De tre forteller at sønnene deres har hatt en ustabil hverdag på skolen. Først ble tre klasser slått sammen til to, så kom hyppige lærerbytter. Finstad, som tok over klassen i august 2023, er den fjerde kontaktlæreren de har hatt.

Da Finstad tok over, var klassen preget av uro og mobbing, ifølge fedrene.

– Pål behersker klassen. Barna føler seg trygge, og det er godt gjort når det er så mange barn med ulik minoritetsbakgrunn. Nå gir barna hverandre komplimenter i stedet for å se etter noe å plukke på, sier Vranjesevic.