Medier

Medieforsker tviler på Amedias strategi

Amedia har kjøpt seg opp i Danmark. Medieforsker Aske Kammer tror ikke konsernets modell vil fungere der.

HEMMELIGHETSFULL: Amedia har nettopp overtatt fire danske aviser, men konsernsjef Anders Opdahl vil ikke si hva slags planer han har for danskene. Foto: Alf Simensen / NTBHEMMELIGHETSFULL: Amedia har nettopp overtatt fire danske aviser, men konsernsjef Anders Opdahl vil ikke si hva slags planer han har for danskene. Foto: Alf Simensen / NTB

Amedia har støvsugd det norske mediemarkedet de siste ti årene: Fra 2014 til 2024 har konsernet gått fra å eie 63 til 103 aviser og nettsteder i Norge.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kultur

Kunstig intelligens

Franske forlag saksøker Meta for å ha forsynt seg av pirat­ko­pierte bøker til KI-trening.

Kulturtirsdag

Billed­kri­ti­keren Ole John Aandal lar kjendisene få uventet selskap – i mer enn én forstand.

Bøker

Kraft­sal­ver og vok­sen­kjeft: Hvorfor ble NFFOs årsmøte så kaotisk? Vi har spurt fem medlemmer.