Kim Gunnar Helsvig har delt denne artikkelen med deg.

Kim har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattSkole

Et regime foran undergangen?

Det er gledelig at Utdanningsdirektoratet er kommet på banen i debatten om norsk skole, og at utdanningsdirektør Rosenkvist stiller til intervju i Klassekampen. Men flere av direktørens utsagn viser posisjoner man bør stille spørsmålstegn ved. Rosenkvist etablerer en motsetning mellom det han kaller «en pugge- og gjenfortelle-skole» på den ene siden og dagens kompetansemålbaserte læreplan på den andre, som han hevder det er bred enighet om at de fleste ønsker seg fordi den enkelte lærer har stor frihet. Denne påstanden er det grunn til å være kritisk til. Norsk skole før 2006 var ikke en pugge- og gjenfortelle-skole og alternativet til dagens læreplan er ikke en slik skole.

Rosenkvist hevder videre at læreplanene fra 2020 kom «etter en veldig brei prosess politisk med partene og lærere». Reformarbeidet startet med Ludvigsenutvalget, som ble nedsatt av Stoltenberg 2-regjeringen i juni 2013. Mandatet de arbeidet ut fra knesatte prinsippet om at faginnhold kun skulle være et middel til å dekke de «kompetanser og grunnleggende ferdigheter elevene vil trenge i et fremtidig samfunns- og arbeidsliv». Målet om et kompetansemålsregime som prinsipp for reformen synes dermed allerede da å ha vært etablert. Læreplanforskerne Finnanger og Prøitz slår fast at det var over 20.000 høringsinnspill til læreplanen i perioden 2017-2019, og at de fleste kom fra praksisfeltet. De fant videre eksempler på at innspill som var i tråd med en kompetansemålbasert læreplan ble tatt til følge, mens innspill fra lærere som ønsket et klarere kunnskapsinnhold ble ignorert. Mye tyder altså på at premisset om en kompetansemålbasert læreplan var som hugget i stein i perioden hvor LK20 ble utviklet.

Konsekvensen ser vi i dagens skole, der foreldre kan oppdage at deres barn ikke med noen nødvendighet lærer gangetabellen, årsakene til andre verdenskrig eller blir kjent med skuespill av Ibsen. Den store friheten Rosenkvist omtaler, innebærer store forskjeller i nivå fra skole til skole, med tilsvarende forskjeller i kunnskapsnivå for elevene.

Skal ansvarlige politikere og Udir gjøre forandringer som følge av innsikt fra praksisfeltet og forskning, må de bryte med selve prinsippet om målstyring og sette i gang en prosess som kan lede frem mot en læreplan bygd på faglig innhold. Lærere, lærerutdannere og læreplanforskere har lenge kritisert konsekvensene av kompetansemålregimet, men det ser ut til at Udir overhører kritikken. Den store responsen på kronikken vi skrev i Klassekampen 31. oktober, som var undertegnet av 74 lærerutdannere, viser imidlertid at noe kan være i ferd med å skje.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Kristendom

Kan kristne feire Halloween?

Mange ser Halloween som noe skummelt «hedensk». Det handler om mørke og død, skremmer barn og fører til hærverk. Hver høst gjentas det: Halloween er egentlig en førkristen fest fra Irland, Samhain. Selv om kirken kledde den ut som allehelgensaften, All Hallows Eve, blir den ikke kvitt det hedenske, skal man tro en del protestanter. Stemmer dette? La oss ta et steg til siden og se på kildene. Koblingen mellom Samhein og Halloween er ukjent i førkristne kilder. Den dukker først opp i 1634 hos Geoffrey Keating, en i overkant kreativ katolsk prest som ifølge historiker Ronald Hutton er «helt uten troverdighet».

Statens pensjonsfond utland

Jeg vil ikke være stille

Takk, Anders Breidlid, for din kronikk i Klassekampen om oljefondet (29. oktober). Du setter ord på noe jeg tror flere enn jeg er opptatt av: Skal virkelig hvor mye penger vi tjener på å investere i ulike virksomheter rundt i verden være viktigere enn etikken? Har vi ikke, som et av verdens rikeste land – og ikke minst som oljenasjon – mer eller mindre plikt til å bidra til å redusere noen av de verste følgene klimakrisen selv om de ikke rammer oss, ennå? Jeg er redd du har rett: Faren er stor for at innlegget ditt og tankene dine møtes med dørgende stillhet. Jeg vil i det minste si fra at jeg er en av dem som støtter deg, selv om jeg skulle ønske jeg kunne få til mye mer.

Fn

Fordum­mende om FN

På lederplass på FN-dagen beskrev Klassekampen FN som en nærmest ubrukelig organisasjon, som knapt har livets rett. Hva tjener det til å male virkeligheten slik, at det eneste vi trenger FN til er «sjøfart, luftfart og værdata»? Det er et farlig budskap. Det verden trenger er et sterkere FN, med saklige og godt informerte støttespillere. Ikke flere som ubegrunnet hevder at FN er for stort og får til for lite, uten å være konkret. Det er lett å mene at «Sikkerhetsrådet har alltid vært lammet» og «Det er åpenbart at FN er for stort». Men selv om noe virker åpenbart, trenger det ikke være sant. FN har stått bak over 70 fredsbevarende operasjoner siden 1948.