Kim Gunnar Helsvig har delt denne artikkelen med deg.

Kim har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattSkole

Et regime foran undergangen?

Det er gledelig at Utdanningsdirektoratet er kommet på banen i debatten om norsk skole, og at utdanningsdirektør Rosenkvist stiller til intervju i Klassekampen. Men flere av direktørens utsagn viser posisjoner man bør stille spørsmålstegn ved. Rosenkvist etablerer en motsetning mellom det han kaller «en pugge- og gjenfortelle-skole» på den ene siden og dagens kompetansemålbaserte læreplan på den andre, som han hevder det er bred enighet om at de fleste ønsker seg fordi den enkelte lærer har stor frihet. Denne påstanden er det grunn til å være kritisk til. Norsk skole før 2006 var ikke en pugge- og gjenfortelle-skole og alternativet til dagens læreplan er ikke en slik skole.

Rosenkvist hevder videre at læreplanene fra 2020 kom «etter en veldig brei prosess politisk med partene og lærere». Reformarbeidet startet med Ludvigsenutvalget, som ble nedsatt av Stoltenberg 2-regjeringen i juni 2013. Mandatet de arbeidet ut fra knesatte prinsippet om at faginnhold kun skulle være et middel til å dekke de «kompetanser og grunnleggende ferdigheter elevene vil trenge i et fremtidig samfunns- og arbeidsliv». Målet om et kompetansemålsregime som prinsipp for reformen synes dermed allerede da å ha vært etablert. Læreplanforskerne Finnanger og Prøitz slår fast at det var over 20.000 høringsinnspill til læreplanen i perioden 2017-2019, og at de fleste kom fra praksisfeltet. De fant videre eksempler på at innspill som var i tråd med en kompetansemålbasert læreplan ble tatt til følge, mens innspill fra lærere som ønsket et klarere kunnskapsinnhold ble ignorert. Mye tyder altså på at premisset om en kompetansemålbasert læreplan var som hugget i stein i perioden hvor LK20 ble utviklet.

Konsekvensen ser vi i dagens skole, der foreldre kan oppdage at deres barn ikke med noen nødvendighet lærer gangetabellen, årsakene til andre verdenskrig eller blir kjent med skuespill av Ibsen. Den store friheten Rosenkvist omtaler, innebærer store forskjeller i nivå fra skole til skole, med tilsvarende forskjeller i kunnskapsnivå for elevene.

Skal ansvarlige politikere og Udir gjøre forandringer som følge av innsikt fra praksisfeltet og forskning, må de bryte med selve prinsippet om målstyring og sette i gang en prosess som kan lede frem mot en læreplan bygd på faglig innhold. Lærere, lærerutdannere og læreplanforskere har lenge kritisert konsekvensene av kompetansemålregimet, men det ser ut til at Udir overhører kritikken. Den store responsen på kronikken vi skrev i Klassekampen 31. oktober, som var undertegnet av 74 lærerutdannere, viser imidlertid at noe kan være i ferd med å skje.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Renholdernes dag

Fra applaus til glemsel

I dag markerer vi Renholdernes dag. En yrkesgruppe som under pandemien ble hyllet for sitt viktige arbeid. De stod i front for å hindre smittespredning, og sikret beredskapen. Nå virker det som at mange har glemt denne hyllesten, og flere kommuner kutter i renholdet. Forsvarlig og godt renhold er helt avgjørende for at samfunnet vårt skal fungere. Renholdere er ikke bare de som holder omgivelsene rene. De er fagfolk med kompetanse som hindrer smitte, forebygger sykdom og sikrer et trygt miljø – på sykehus, skoler, barnehager, i offentlig transport og alle andre arbeidsplasser. Da er trenden vi ser med kutt og konkurranseutsetting veldig bekymringsfull.

Kommunikasjonsdirektører

Skadelig kunnskaps­løshet, Skurdal

Sjefredaktøren i Klassekampen trenger visst et grunnkurs om hva kommunikasjonsfaget er – og ikke er. I en kommentar 25. november stiller ansvarlig redaktør Mari Skurdal spørsmål ved selve eksistensen til kommunikasjonsdirektører i staten. Det er oppsiktsvekkende av en redaktør som vi må forvente har en elementær forståelse av hvordan samfunnet i 2025 fungerer. Skurdal påpeker at det knapt fantes en kommunikasjonsdirektør rundt årtusenskiftet. Det stemmer. Den gang var tittelen informasjonssjef.

Vietnam

Aktivist fryktar tortur

Ein modig aktivist for menneskerettar er i ferd med å bli utlevert frå Thailand og sendt tilbake til heimlandet Vietnam. For sju år sidan flykta han og familien for å unngå fengsling i Vietnam. No er frykta at han vil bli torturert, sidan Vietnam alt har stempla han som terrorist. 33 år gamle Y Quynh Bdap har heilt sidan han var 16 vore modig aktivist for religionsfridom og andre menneskerettar for fleire folkegrupper på Det sentrale høglandet sør i Vietnam. Folkegruppene er sidan det franske kolonistyret blitt kalla montagnard – fjellfolka. Gjennom Montagnard Stand for Justice har Bdap mellom anna levert rapportar til FN om undertrykking i Vietnam. I juni i fjor vart Bdap arrestert i Thailand, dit han flykta i 2018 for å unngå fengsel i Vietnam. Han vart internert etter at Vietnam kravde Bdap utlevert.