Kim Gunnar Helsvig har delt denne artikkelen med deg.

Kim har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattSkole

Et regime foran undergangen?

Det er gledelig at Utdanningsdirektoratet er kommet på banen i debatten om norsk skole, og at utdanningsdirektør Rosenkvist stiller til intervju i Klassekampen. Men flere av direktørens utsagn viser posisjoner man bør stille spørsmålstegn ved. Rosenkvist etablerer en motsetning mellom det han kaller «en pugge- og gjenfortelle-skole» på den ene siden og dagens kompetansemålbaserte læreplan på den andre, som han hevder det er bred enighet om at de fleste ønsker seg fordi den enkelte lærer har stor frihet. Denne påstanden er det grunn til å være kritisk til. Norsk skole før 2006 var ikke en pugge- og gjenfortelle-skole og alternativet til dagens læreplan er ikke en slik skole.

Rosenkvist hevder videre at læreplanene fra 2020 kom «etter en veldig brei prosess politisk med partene og lærere». Reformarbeidet startet med Ludvigsenutvalget, som ble nedsatt av Stoltenberg 2-regjeringen i juni 2013. Mandatet de arbeidet ut fra knesatte prinsippet om at faginnhold kun skulle være et middel til å dekke de «kompetanser og grunnleggende ferdigheter elevene vil trenge i et fremtidig samfunns- og arbeidsliv». Målet om et kompetansemålsregime som prinsipp for reformen synes dermed allerede da å ha vært etablert. Læreplanforskerne Finnanger og Prøitz slår fast at det var over 20.000 høringsinnspill til læreplanen i perioden 2017-2019, og at de fleste kom fra praksisfeltet. De fant videre eksempler på at innspill som var i tråd med en kompetansemålbasert læreplan ble tatt til følge, mens innspill fra lærere som ønsket et klarere kunnskapsinnhold ble ignorert. Mye tyder altså på at premisset om en kompetansemålbasert læreplan var som hugget i stein i perioden hvor LK20 ble utviklet.

Konsekvensen ser vi i dagens skole, der foreldre kan oppdage at deres barn ikke med noen nødvendighet lærer gangetabellen, årsakene til andre verdenskrig eller blir kjent med skuespill av Ibsen. Den store friheten Rosenkvist omtaler, innebærer store forskjeller i nivå fra skole til skole, med tilsvarende forskjeller i kunnskapsnivå for elevene.

Skal ansvarlige politikere og Udir gjøre forandringer som følge av innsikt fra praksisfeltet og forskning, må de bryte med selve prinsippet om målstyring og sette i gang en prosess som kan lede frem mot en læreplan bygd på faglig innhold. Lærere, lærerutdannere og læreplanforskere har lenge kritisert konsekvensene av kompetansemålregimet, men det ser ut til at Udir overhører kritikken. Den store responsen på kronikken vi skrev i Klassekampen 31. oktober, som var undertegnet av 74 lærerutdannere, viser imidlertid at noe kan være i ferd med å skje.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Barnehager

Neppe tilfeldig at sykefra­været er lavest i private barnehager

Etter å ha skrevet er par innlegg i denne avisen, hvor jeg viser hvordan sykefraværet er systematisk lavere i private enn i offentlige barnehager, skriver Odd E. Rambøl i Klassekampen 3. november at «nå bør Storsletten skjerpe seg». Jeg er ikke uenig. Det er et godt allmennmenneskelig råd å skjerpe seg. Men det endrer ikke på det faktum at sykefraværet er systematisk høyest i offentlige barnehager. Dette viser tallene fra SSB tydelig.

Venezuela

Det enkleste er pistol

USAs krigsminister opplyser at det militære, på ordre fra presidenten, nok en gang har bombet en venezuelansk båt i internasjonalt farvann, under påskudd av narkotikasmugling. Hittil er nærmere 70 personer på denne måten blitt utenomrettslig henrettet, uten bevis, og uten å ha smuglet noe. Al Capone regnes å være ansvarlig for minst 200 drap, men havnet i fengsel for skatteunndragelse. Presidenten får en fredspris om et års tid.

Forfatterorganisasjonene

Mer til Ekeberg, mindre til felles­skapet?

Forfatter og FF-grunnlegger Jan Ove Ekeberg angriper Den norske Forfatterforening i en kommentar i Klassekampen 3. november. Argumentene spriker, men til slutt kommer den egentlige beveggrunnen til syne: Han vil at mer av det som i dag er forfatterfellesskapets penger skal gå direkte til enkeltforfattere. At Ekeberg i 2019 startet et forbund som definerer seg som en konkurrent til DNF, har gitt et dobbelt sett av funksjoner. Dermed er utgiftene til administrasjon i feltet i dag betydelig større enn de var før. I prosent av totalen de forvalter, bruker FF og DNF omtrent like mye på drift versus stipend. I tillegg har Forfatterforbundet nylig valgt å prioritere de begrensede midlene til et søksmål som har kostet norske forfattere over tre millioner kroner.