Kim Gunnar Helsvig har delt denne artikkelen med deg.

Kim har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattSkole

Et regime foran undergangen?

Det er gledelig at Utdanningsdirektoratet er kommet på banen i debatten om norsk skole, og at utdanningsdirektør Rosenkvist stiller til intervju i Klassekampen. Men flere av direktørens utsagn viser posisjoner man bør stille spørsmålstegn ved. Rosenkvist etablerer en motsetning mellom det han kaller «en pugge- og gjenfortelle-skole» på den ene siden og dagens kompetansemålbaserte læreplan på den andre, som han hevder det er bred enighet om at de fleste ønsker seg fordi den enkelte lærer har stor frihet. Denne påstanden er det grunn til å være kritisk til. Norsk skole før 2006 var ikke en pugge- og gjenfortelle-skole og alternativet til dagens læreplan er ikke en slik skole.

Rosenkvist hevder videre at læreplanene fra 2020 kom «etter en veldig brei prosess politisk med partene og lærere». Reformarbeidet startet med Ludvigsenutvalget, som ble nedsatt av Stoltenberg 2-regjeringen i juni 2013. Mandatet de arbeidet ut fra knesatte prinsippet om at faginnhold kun skulle være et middel til å dekke de «kompetanser og grunnleggende ferdigheter elevene vil trenge i et fremtidig samfunns- og arbeidsliv». Målet om et kompetansemålsregime som prinsipp for reformen synes dermed allerede da å ha vært etablert. Læreplanforskerne Finnanger og Prøitz slår fast at det var over 20.000 høringsinnspill til læreplanen i perioden 2017-2019, og at de fleste kom fra praksisfeltet. De fant videre eksempler på at innspill som var i tråd med en kompetansemålbasert læreplan ble tatt til følge, mens innspill fra lærere som ønsket et klarere kunnskapsinnhold ble ignorert. Mye tyder altså på at premisset om en kompetansemålbasert læreplan var som hugget i stein i perioden hvor LK20 ble utviklet.

Konsekvensen ser vi i dagens skole, der foreldre kan oppdage at deres barn ikke med noen nødvendighet lærer gangetabellen, årsakene til andre verdenskrig eller blir kjent med skuespill av Ibsen. Den store friheten Rosenkvist omtaler, innebærer store forskjeller i nivå fra skole til skole, med tilsvarende forskjeller i kunnskapsnivå for elevene.

Skal ansvarlige politikere og Udir gjøre forandringer som følge av innsikt fra praksisfeltet og forskning, må de bryte med selve prinsippet om målstyring og sette i gang en prosess som kan lede frem mot en læreplan bygd på faglig innhold. Lærere, lærerutdannere og læreplanforskere har lenge kritisert konsekvensene av kompetansemålregimet, men det ser ut til at Udir overhører kritikken. Den store responsen på kronikken vi skrev i Klassekampen 31. oktober, som var undertegnet av 74 lærerutdannere, viser imidlertid at noe kan være i ferd med å skje.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Sv

Sleivspark i valkampen

Dagsnytt atten måndag 18. august hadde eit innslag der SV gjekk ut mot MDG og åtvara mot å stemme på partiet. Partisekretæren frå SV verka aggressiv og tok det nærast for gitt at MDG ville kome under sperregrensa og at røyster på partiet ville vere bortkasta. Ingrid Liland frå MDG sto derimot fram veldig sympatisk og la stor vekt på alt som dei to partia er samde om og kan samarbeide med og kor viktig dette kan vere i eit framtidig storting med raudgrønt fleirtal. Sjølvsagt skal ein partileiar oppfordre til å røyste på eige parti, men å prioritere eit slikt utspel med medieoppslag i denne valkampen i 2025 burde ein halde seg for god for. Som om ein ikkje veit kor viktig det er at alle partia som står bak raudgrønt fleirtal kjem over sperregrensa når alternativet høgst sannsynleg kan vere ein Frp-dominert regjering med Sylvi Listhaug som statsminister! Ei orsaking bør kome. Eg har røysta SV i alle stortingsval så lenge partiet har eksistert og vore medlem av partiet dei siste to-tre åra. Men i år vurderer eg unntak.

Språk

Nesevist

Som en innsender skriver i tirsdagsavisa, kommer ordet «obsternasig» via tysk fra latin; «obstinatus» (som også betyr stri/sta). Det skulle jeg visst eller i det minste slått opp før jeg, i et quizspørsmål i uke 32, kalte det fruktrelatert og henta fra tysk. Siden «Obst» er frukt på tysk. «Tilsyne­latende fruktrelatert og henta fra tysk», det hadde vært riktig. Likevel kjennes det snurrig å bli retta på, på trykk, når jeg sjøl kom med en rettelse av nettopp dette i avisa sist lørdag. Jeg anbefaler debattredaksjonen å lese Klassekampen, det er ei framifrå avis.

Oslofilharmonien

Tusen takk

Tusen takk for at Klassekampen har gitt rom for en viktig debatt om musikk, historie og solidaritet. Jeg setter stor pris på at avisen har latt ulike stemmer komme til orde. Takk til ledelsen I Oslo-Filharmonien for en viktig beslutning om å utelate Modest Mussorgskij fra programmet – og til OF-musikerne for en uforglemmelig folkefest på Slottsplassen på søndag. Tilbakemeldingene rundt meg var samstemte: Dette var en av de varmeste og sterkeste kveldene på mange år. Kvelden handlet om verdier. Fellesskap. Rettferdighet.