Kim Gunnar Helsvig har delt denne artikkelen med deg.

Kim har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattSkole

Et regime foran undergangen?

Det er gledelig at Utdanningsdirektoratet er kommet på banen i debatten om norsk skole, og at utdanningsdirektør Rosenkvist stiller til intervju i Klassekampen. Men flere av direktørens utsagn viser posisjoner man bør stille spørsmålstegn ved. Rosenkvist etablerer en motsetning mellom det han kaller «en pugge- og gjenfortelle-skole» på den ene siden og dagens kompetansemålbaserte læreplan på den andre, som han hevder det er bred enighet om at de fleste ønsker seg fordi den enkelte lærer har stor frihet. Denne påstanden er det grunn til å være kritisk til. Norsk skole før 2006 var ikke en pugge- og gjenfortelle-skole og alternativet til dagens læreplan er ikke en slik skole.

Rosenkvist hevder videre at læreplanene fra 2020 kom «etter en veldig brei prosess politisk med partene og lærere». Reformarbeidet startet med Ludvigsenutvalget, som ble nedsatt av Stoltenberg 2-regjeringen i juni 2013. Mandatet de arbeidet ut fra knesatte prinsippet om at faginnhold kun skulle være et middel til å dekke de «kompetanser og grunnleggende ferdigheter elevene vil trenge i et fremtidig samfunns- og arbeidsliv». Målet om et kompetansemålsregime som prinsipp for reformen synes dermed allerede da å ha vært etablert. Læreplanforskerne Finnanger og Prøitz slår fast at det var over 20.000 høringsinnspill til læreplanen i perioden 2017-2019, og at de fleste kom fra praksisfeltet. De fant videre eksempler på at innspill som var i tråd med en kompetansemålbasert læreplan ble tatt til følge, mens innspill fra lærere som ønsket et klarere kunnskapsinnhold ble ignorert. Mye tyder altså på at premisset om en kompetansemålbasert læreplan var som hugget i stein i perioden hvor LK20 ble utviklet.

Konsekvensen ser vi i dagens skole, der foreldre kan oppdage at deres barn ikke med noen nødvendighet lærer gangetabellen, årsakene til andre verdenskrig eller blir kjent med skuespill av Ibsen. Den store friheten Rosenkvist omtaler, innebærer store forskjeller i nivå fra skole til skole, med tilsvarende forskjeller i kunnskapsnivå for elevene.

Skal ansvarlige politikere og Udir gjøre forandringer som følge av innsikt fra praksisfeltet og forskning, må de bryte med selve prinsippet om målstyring og sette i gang en prosess som kan lede frem mot en læreplan bygd på faglig innhold. Lærere, lærerutdannere og læreplanforskere har lenge kritisert konsekvensene av kompetansemålregimet, men det ser ut til at Udir overhører kritikken. Den store responsen på kronikken vi skrev i Klassekampen 31. oktober, som var undertegnet av 74 lærerutdannere, viser imidlertid at noe kan være i ferd med å skje.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Forlagsbransjen

Okto­ber­brevet 2025

Vi, undertegnede Oktoberforfattere, ønsker med dette å gi en uttalelse i forbindelse med at Forlaget Oktobers majoritetseier, Aschehoug AS, er lagt ut for salg. Vi henvender oss til nåværende eier og til potensielle kjøpere av Aschehoug og/eller Forlaget Oktober. Vi ønsker å gjøre oppmerksom på hva Oktober er for oss, og hvilken betydning det har og har hatt for våre forfatterskap. Vårt engasjement må sees som en tillitserklæring til det Oktober vi kjenner, en tillitserklæring til den autonome redaksjonelle linjen og markedsmessige stillingen som har vært og er Forlaget Oktobers identitet. Forlaget Oktobers eiere har forstått og respektert at redaksjonell autonomi er en forutsetning for forlagets litterære posisjon nasjonalt og internasjonalt. Forlaget Oktober har benyttet autonomien til å sette høye og krevende litterære standarder for sine utgivelser, og har alltid vært rede til å utvikle disse. Rundt denne virksomheten har forlaget, gjennom mange års bevisst, møysommelig og målrettet arbeid, bygget opp et litterært miljø av forfattere, oversettere, konsulenter, bokdesignere, redaktører og språkvaskere.

Israel og palestina

Har Norge glemt pale­stinske barn på FNs barnedag?

20. november er FNs internasjonale barnedag. Det er nå 36 år siden FNs konvensjon om barns rettigheter ble vedtatt, også av Israel og Norge. Alle barn har de samme rettighetene. De er født frie og er like mye verdt. De har rett til beskyttelse, best mulig helsehjelp og nok mat og drikke. Og de har rett til å gå på skole, til lek, fritid og hvile.

Toll

Vær litt hyggelig, EU?

Nå innfører EU toll som kan koste mange norske arbeidsplasser. Kanskje ville det da for regjeringen være fornuftig å minne EU om hvilken betydning norsk olje, gass og kraft har? EUs utenrikskomité kom nettopp med en uttalelse om at de ønsker Island og Norge inn i EU. De sier også at norsk olje og gass og krafthandel gjennom kabler er «uvurderlig for EUs energisikkerhet». Norge leverer 25–30 prosent av EUs gassimport, en kritisk del av unionens energisikkerhet. Så derfor, Støre: Hvorfor ikke be EU være litt hyggelig til gjengjeld når Norge leverer dem noe de selv kaller uvurderlig, noe de bare må ha?.