Kulturtirsdag

I kunstbas­senget

I høst har Elmgreen og Dragset fortsatt sin kunstneriske erobring av verden – i Musée d’Orsay i Paris og i et museum under bakken i Seoul.

POOL BOY: Elmgreen og Dragset har plassert en en ung mann med VR-briller i et tomt svømmebasseng. En annen skikkelse står med ryggen til, vendt mot et «vindu» som tilsynelatende åpner for en lettskyet himmel. Foto: Andrea RosettiPOOL BOY: Elmgreen og Dragset har plassert en en ung mann med VR-briller i et tomt svømmebasseng. En annen skikkelse står med ryggen til, vendt mot et «vindu» som tilsynelatende åpner for en lettskyet himmel. Foto: Andrea Rosetti

Den som kjenner beliggenheten på forhånd, kan i vinter oppsøke et svømmebasseng, en restaurant og et atelier i en omfangsrik kjeller i Sør-Koreas hovedstad. Sett utenfra vitner minimalt om tilbudene som skjuler seg på innsiden: Det storslåtte anlegget noen kvartaler nord for Han-elven som deler Seoul i to, er tegnet av den feirede britiske arkitekten David Chipperfield. Det er inspirert av hvite «måne»-porselenskrukker, et fenomen med lang tradisjon i Sør-Korea, men ser med sin kasseform med hull i ut som en heller typisk eksklusiv forretningsbygning av vår tid. Nederst holder imidlertid Amorepacific Museum of Art til, det private museet som bærer navnet til den koreanske kosmetikkgiganten som står bak hele huset.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kommentar

Det er ikke bare musikkri­tikken som er blitt servil. Det er hele bransjen.

Musikk

Arild Rønsen og flere andre kriti­ker­ve­te­raner savner den frekke musikk­an­mel­deren

Medier

Chat GPT klarer å gjengi innhold bak beta­lingsmur. Det bekymrer DN-redaktør Magnus Aabech, som nå maner til samarbeid mellom mediene.