Iliaden gjør det umulig å se forbi voldens og krigens realitet, sier Homer-oversetter Emily Wilson.

Sangen om en by

Krigens gru: Iliaden skildrer en periode mot slutten av Trojakrigen, men eposet ender før den trojanske hesten, her på vei inn i byen. Kobberstikk av Giovanni Battista Fontana fra 1600-tallet. FOTO: Wikimedia commons

Av og til tenker jeg på et fotografi fra andre verdenskrig. Bildet er tatt i oktober 1940, i London, under den tyske blitskrigen. Tre menn står i ruinene av en bygning. På gulvet ligger istykkerslåtte møbler og restene av det som en gang var et tak. Langveggene er dekket av bøker. De tre mennene står ved hver sin intakte reol, og virker uaffiserte av ødeleggelsene rundt dem. Den ene leser, den andre er i ferd med å ta en bok ut av hylla, den tredje står med hendene i lomma og studerer bokryggene. To i hatt og frakk. Én i hatt og jakke.

Bokmagasinet