Album

Myhre vil ha mer

B-boy Myhres nye album er et selvsikkert «tilbake til raprøttene».

BENJAMIN MYHRE: B-Boy-livet går sin gang. Foto: Stig Buvarp BENJAMIN MYHRE: B-Boy-livet går sin gang. Foto: Stig Buvarp

B-Boy Myhre

Halvt mann halvt geit

Oslo Records/Universal

Her om dagen hadde jeg en passiar med en svensk kollega. Hen lurte på åssen det var med norsk rap, om det var de samme kontroversene og dilemmaene rundt rap og (gjeng)kriminalitet som har dominert i nabolandet i en årrekke nå? Jeg forklarte pliktskyldigst at joa, vi har en slags gaterap-scene her også, og det skjer ting også i rettssalene og på gatene, men – bank i bordet – de såkalte tilstandene er på et svimlende forskjellig nivå enn i Sverige, også i rapmusikken.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Album

The Kasambwe Brothers

The Kasambwe Brothers

Ikke det eneste bandet fra Malawi som har gjort seg gjeldende i 2025, men denne trioen er bedre innspilt enn for eksempel Madalitso Band – takket være et initiativ fra Massachusetts Museum of Contemporary Art. For dette debutalbumet til veteranene i The Kasambwe Brothers, som visstnok har holdt det gående siden åttitallet, låter fyldig og velprodusert på en måte som blir stadig sjeldnere. Vi plasseres nemlig midt i rommet, blant sammenvevd harmonisang, hjemmelagde trommer, det uvanlige bassinstrumentet babatone og Joseph Msofis akustiske gitar, pynta med fiolin, blås og cello. Og pynta er ordet, for dette er pent.

This Is Lorelei

Holo Boy

Med soloprosjektet This Is Lorelei seiler Nate Amos opp som en av sin generasjons fremste amerikanske låtskrivere.

The Demonstration Tapes

First Amendment

Bergensere på road trip gjennom dagens USA.