Kunst

I urbane rammer

Den rike Lillehammer-­utstillingen av storbyfotografi fra USA er en uvanlig ambisiøs satsing for et norsk regionmuseum.

Tidlig ute med farger: Den lynskarpe fargepioneren Saul Leiter er inkludert i utstillingen med verket «Postmen» (1952). Foto: Saul LeiterTidlig ute med farger: Den lynskarpe fargepioneren Saul Leiter er inkludert i utstillingen med verket «Postmen» (1952). Foto: Saul Leiter

Framed. Amerikansk storbyfotografi 1907–2012

Lillehammer Kunstmuseum

Står til 20. april 2025

Året er 1949, og en herre med en lys hatt på hodet står ute i gatebildet. Han later til se mot høyden, mot R.C.A.-bygningens rutenett av vinduer. Skyskraperen, som den gang var i tenårene, utgjør hjertet i Rockefeller Center på Manhattan og er den dag i dag et klassisk symbol på amerikansk modernitet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Slik ble et tekstil­verk fra 1974 sentrum for årets krasseste kultur­debatt

Kunst

Travail Utile, Inutile

En liten, men ambisiøs gruppeutstilling fanger en generasjonstypisk mistillit til arbeid.

Kommentar

Kunstens aura

En påfallende mengde «Art Issues» vitner om kraften som tillegges kunsten.