Truls Gulowsen har delt denne artikkelen med deg.

Truls Gulowsen har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattStrøm

Hvem vil spare på skitbillig strøm?

Klassekampen meldte forrige uke at de tre organisasjonene Nei til EU, Motvind og Industriaksjonen sonderer mulighetene for en felles aksjon for politisk kontroll over strømprisen. De er enige om at strømprisen skal være lav, men uenige om havvind.

Idar Helle i Nei til EU har vært sentral i initiativet. Han skriver i sin faste spalte i avisa om hvor viktig det er med forutsigbar lav strømpris. Helle diskuterer kort forholdet mellom strømpris og naturvern, der han peker på at lav strømpris vil gjøre det mindre attraktivt å bygge ut vindkraft på land. Men når det gjelder energisparing og ENØK, nøyer han seg med én setning: «En bør også aktivt gå inn for tiltak som kan sørge for storstilt energisparing og energiøkonomisering i samfunnet.»

Helle har et poeng i at lave strømpriser tar bort det økonomiske argumentet for vindkraft på land. Men han nevner ikke at en strømpris på 30-35 øre også effektivt fjerner mye av motivasjonen for den enkelte til å investere i ENØK-tiltak – nemlig å spare penger. Erfaringene viser jo at snakk om ENØK forblir nettopp snakk, så lenge strømprisen er lav. Da prisen fór til himmels for et par år siden, økte interessen for strømsparing kraftig. Men da prisen sank igjen, godt hjulpet av en svært raus strømstøtte som dessverre premierte høyt forbruk, forduftet investeringslysten.

En kan sjølsagt gjøre mye med Enova og andre virkemidler, men om den enkelte knapt ser noen økonomisk gevinst ved å investere i energisparing, så blir interessen deretter.

«Det er med Enøk som med været – alle snakker om det, men ingen gjør noe med det»

Naturvernforbundet vedtok på landsmøtet forrige helg å arbeide for et prissystem for strøm som stimulerer til strømsparing. Det er åpenbart ikke en pris på 30-35 øre, men heller ikke en pris på 2 kroner med dagens strømstøtte. Den er nemlig – som NRK har vist – slik utformet at folk i Holmenkollen får mye mer strømstøtte enn folk på Rena, og samtidig sparer mindre på strømmen når den er dyr. Strømstøtten må derfor ha en klokere innretning.

Kravet om lav strømpris er svært forståelig, spesielt fordi strøm er et basisgode vi alle har bruk for. Derfor tar høy strømpris en mye større del av budsjettet til folk med lav inntekt enn velstående folk, sjøl om de siste oftest har betraktelig høyere forbruk.

Men det er med ENØK som med været – alle snakker om det, men ingen gjør noe med det. Og det blir heller ikke gjort noe så lenge strømprisen er lav eller beveger seg som en jo-jo. Derfor trenger vi forutsigbare og høyere strømpriser – på en rettferdig måte. Det forslaget som står sterkest i Naturvernforbundet, er at en høyere strømpris bør kompenseres til den enkelte med et likt beløp til hver, slik at den ikke er koblet til den enkelte sitt forbruk. Om du da klarer å spare på strømmen, vil du ikke tape strømstøtte, men beholde den. Og storforbrukere vil ikke få mer strømstøtte enn småforbrukere – de vil bare få kompensert litt av forbruket, mens småforbrukere vil få kompensert en stor del og kanskje hele forbruket, avhengig av innslagspunkt og mengdebegrensning.

Uansett hvordan vi innretter oss, er det utvilsomt at prisen på energi er en avgjørende faktor for etterspørselen. Oppgaven blir uoverkommelig om ikke prisen på fossil energi blir så høy at etterspørselen går ned. Det kan bare skje om det gjøres på en rettferdig måte. Men også prisen på fornybar energi må opp, slik at ikke etterspørselen vokser til uendelige høyder. Tvert om – energi er en begrenset ressurs, og må prises slik at det ikke sløses. Derfor sier Naturvernforbundet nei til billig strøm som et mål i seg selv, og ja til effektive ordninger som bidrar til energisparing på en rettferdig måte.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Israel

Regje­ringen sier at den går foran, men gjør det ikke

Regjeringen prøver å skryte på seg en tøff politikk mot Israel. I Helgemorgen på NRK P2 13. september hevdet utenriksminister Espen Barth Eide at Norge har gått foran med sanksjoner mot Israel, i form av våpenembargo og innreiseforbud til Norge for to israelske statsråder. Dette er for svake tiltak til å kunne regnes som sanksjoner. Våpenembargoen er lite verdt så lenge de norske og delvis statseide Kongsberggruppen, Chemring Nobel og Nammo selger våpen til Israel via USA. Innreiseforbudet har ingen effekt. Statssekretær Kravik fulgte opp og pekte på at Oljefondet har solgt seg ut av 35 israelske selskaper, og at Norge har vært tydelige overfor den internasjonale domstolen (ICJ). Men Oljefondets nedsalg i de israelske selskapene var ikke regjeringens initiativ – det skjedde motstrebende, etter at fondet og finansdepartementet ble hardt presset i media.

Kongehuset

Ufrivil­lig­heten

Monarkiet overlever fordi vi synes synd på menneskene som bor på slottet. Tenk hvordan de sliter for oss! Tenk på alle reisene og de kjedelige middagene! Å alltid måtte smile og late som man er interessert. De er kontinuerlig overvåket, får aldri rusle rundt i byen som vanlige folk. Slå seg ned på torget og ta en kaffe eller ta en titt på drikkemenyen, la tankene vandre. De kan aldri gå i svømmehallen med ungene som alle andre. Får aldri ha noe privatliv. Og så videre. Vi håndterer urettferdigheten med de kongeliges privilegier gjennom å føle med dem, en følelse som de kan utnytte. Å synes synd på kongen skaper en relasjon mellom monarken og folket, de menneskeliggjøres, blir personer som man tror at man kjenner, noe som legger til rette for identifisering.

Gaza

Slik kan det gjøres

Jan Borgens kronikk 5. september er svært viktig før FNs generalforsamling møtes nå i september. FN kan få slutt på Israels folkemord ved resolusjon 377 (1950), som gir generalforsamlingen mulighet til å handle når Sikkerhetsrådet er blokkert av veto fra en av dets faste medlemmer, USA. Craig Mokhiber, advokat og tidligere FN-ansatt, foreslår i artikkelen How the UN could act today to stop the genocide in Palestine (Mondweiss, 27. august) at FNs generalforsamling under resolusjon 377 kan gjøre følgende: Oppfordre alle nasjoner til å innføre sanksjoner og militær embargo mot det Israelske regimet. Utestenge Israel fra FNs generalforsamling, slik det ble gjort med apartheidstaten Sør-Afrika. Opprette et tribunal for Israels krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten, apartheid og folkemord. Ta initiativ til en bevæpnet, multinasjonal FN-styrke utplassert i Gaza, etter hvert også på Vestbredden, for å beskytte befolkningen mot angrep fra Israel. Tiltakene kan gjennomføres med to tredjedels flertall. Palestinas FN-observatør, som ba FN om en fredsstyrke 10. august, vil ha kontroll over når og hvor lenge den skal være utplassert. Den internasjonale domstolen har vedtatt at Israel ikke vil ha rett til å nekte, blokkere eller påvirke dette oppdraget.