Film

Komposisjon av natur

I «Hjortestien» danner kjente konflikter rundt turisme utgangspunkt for en sammensatt erkjennelse om forholdet mellom menneske og natur.

Dyktige amatører: Enkemannen Takumi (Hitoshi Omika) og datteren Hana (Ryô Nishikawa) spiller sentrale roller i «Hjortestien». Foto: Another World EntertainmentDyktige amatører: Enkemannen Takumi (Hitoshi Omika) og datteren Hana (Ryô Nishikawa) spiller sentrale roller i «Hjortestien». Foto: Another World Entertainment

Hjortestien

(Japan, 2023) Regi og ­manus: Ryûsuke ­Hamaguchi Drama/ 1t. 46 min./ Kino

Første gang jeg så Ryûsuke Hamaguchis «Hjortestien» – i Venezia, vel å merke, med festivalslitasje og søvnige øyne – ble jeg litt grinebitersk i møte med den uferdige strukturen. Utprøving i sanntid og selvreflekterende, selvbevisst famling i filmatisk grammatikk er vanligvis estetiske kvaliteter jeg holder umåtelig høyt, men Hamaguchis to forrige filmer fra 2021 – de Éric Rohmer-siterende, visuelle novellene i «Wheel of Fortune and Fantasy» og ikke minst «Drive My Car» – var så avrundede uten å være påståelig komplette og så selvsikre uten å briske seg med det beherskede filmspråket.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Film

Film

100 år med The New Yorker

I likhet med The New Yorker krever filmen om magasinet interesse, men belønner ikke publikum like rundhåndet.

Serie

Down Cemetery Road

«Down Cemetery Road» er både smartere og dummere enn den gir seg ut for å være.

Film

Tog­drømmer

Sterk og vakker «gammeldags» filmatisering av en fortelling om sorg og søken.