Intervju

Mulige framtider

Margaret Atwood om dystopier, klimakrisa, og å helbredes av malende katter.

Sommerfugleffekter: Margaret Atwood fotografert i Toronto for to år siden. Foto: Luis Mora/The New York Times/NTB ScanpixSommerfugleffekter: Margaret Atwood fotografert i Toronto for to år siden. Foto: Luis Mora/The New York Times/NTB Scanpix

Publikum reiste seg to ganger fra plysjsetene i Operaen før Margaret Atwood rakk å åpne munnen. Én gang for Hans Kongelige Høyhet kronprins Haakon. Deretter, spontant, idet Atwood gikk på scenen. Stående applaus før et arrangement overhodet har begynt? Det er høyst uvanlig. Men så er ikke Atwood helt vanlig kost. Det er vanskelig å gjengi i skrift hvor skjelmsk hun leverte flere av replikkene, la oss bare konstatere at hun fikk publikum til å le gjennom hele samtalen, også når emnet var dystopier, våre dystre politiske tider eller klimakrisa.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Kommentar

I boka spinnes nettet rundt Høibys vennekrets til en «Narcos»-liknende fortelling.

Kommentar

Med Ibsens kvinner på terapir­ommet.

Ved veis ende

Minneord over Henning Hagerup (1959–2025).