Dobbeltalbum

Magisk realisme

Nicolas Jaar kaster lys over Chiles grumsete fortid, med lydgrep som pendel.

NICOLAS JAAR: Med musikk som fremste fortellerteknikk. Foto: Wissam SaderNICOLAS JAAR: Med musikk som fremste fortellerteknikk. Foto: Wissam Sader

Nicolás Jaar

Piedras 1 & 2

Other People

Da den chilensk-amerikanske elektronikaprodusenten Nicolás Jaar begynte å legge klubbmusikkstrukturer som underlag for de pussige lydkollasjene sine i en alder av 17, hørtes resultatet ikke mindre forvrengt ut. Kanskje kunne man hekte de uvante melodiene på stødige forventninger om trommeslag hver fjerde takt, men tempoet var liksom for lavt til dansemusikk å være.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Reportasje

I år igjen

Tønes skriv om ting som alle kjenner til, men som ingen har skrive låtar om. Det gjeld også når det er jul.

Ep

Høytid med Low

En amerikansk juleklassiker ble født i en bandbuss fra Stockholm til Oslo våren 1999.

Kommentar

Jukeboks-mafiaen

Om den gang «familiene» styrte deler av musikkbransjen.