Dobbeltalbum

Magisk realisme

Nicolas Jaar kaster lys over Chiles grumsete fortid, med lydgrep som pendel.

NICOLAS JAAR: Med musikk som fremste fortellerteknikk. Foto: Wissam SaderNICOLAS JAAR: Med musikk som fremste fortellerteknikk. Foto: Wissam Sader

Nicolás Jaar

Piedras 1 & 2

Other People

Da den chilensk-amerikanske elektronikaprodusenten Nicolás Jaar begynte å legge klubbmusikkstrukturer som underlag for de pussige lydkollasjene sine i en alder av 17, hørtes resultatet ikke mindre forvrengt ut. Kanskje kunne man hekte de uvante melodiene på stødige forventninger om trommeslag hver fjerde takt, men tempoet var liksom for lavt til dansemusikk å være.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Et annet NRK er mulig

Jeg hører sjelden på radio. I denne jobben, i et musikkmagasin som har som mål å romme mye, går lyttetida med til annet. Så hvem er jeg til å si at NRK ikke burde gitt opp P13, eller radioprogrammer som «Spillerom», «Jazzklubben», «Y2K», «Hegstad», «Musikkreisen» og «Klassisk vorspiel»? Faktum er uansett at NRK nå har døpt om P13 til P3 Musikk. I den forlengelse avvikler de i løpet av inneværende år noen av sine mer nisjepregete spesialistprogrammer. «Endringene kommer som følge av nedgang i lytting på lineær radio», står det på NRKs nettsider. Musikksjef Mats Borch Bugge sier i en uttalelse at «NRK gjør nå et krafttak for å fornye musikkinnholdet, tilpasset den verden vi er del av». Urørt-universet, der ferske artister får eksponering via NRKs flater, vil utvides til å «inkludere talenter innenfor både klassisk musikk, folkemusikk og den utvidede jazzen og samtidsmusikken», står det i en pressemelding.

Konsert

Åge er sjefen

I Trondheim tok Åge & Sambandet farvel med et brak og en vals.

Album

Bredde­kunst

Isabelle Faust, sesongens residens­musiker i Bergen, behersker mange stiler.