Kim Gunnar Helsvig har delt denne artikkelen med deg.

Kim har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattLæreplaner

Svar til Frøyland

Merethe Frøyland skriver i Klassekampen 9. november at hun som leder for Naturfagsenteret ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen av at skolen tømmes for innhold til fordel for vage kompetansemål. De ulike skolefagene rammes på ulike måter og i ulik grad av at innholdsbeskrivelser er erstattet av mål for hva elevene skal kunne gjøre. Naturfag er nok blant fagene som i minst grad betinges av gitte kompetansemål. Likevel vet vi at også naturfaglærere opplever kompetansemålene i LK 20 som vage, ettersom de rommer mye uspesifisert fagstoff som tidligere var spesifisert gjennom mange mål.

Læringsmål med høy abstraksjon forutsetter at lærerne forstår hva hvert enkelt læringsmål innebærer, og kan undervise slik at dette dekkes. I tillegg stilles det krav til lærerne om at det skal være progresjon og sammenheng mellom disse abstrakte målene. At lederen for Naturfagsenteret mener å ha god forståelse for dette er fint, men mange lærere opplever det som en stor utfordring at de synes å ha stadig mindre konkrete beskrivelser av hva de skal undervise i, samtidig som man er nødt til å fokusere på kompetansemål det er vanskelig å realisere uten konkret innhold.

Når Frøyland hevder at vi skal være glade for kompetansemålene, siden de «inviterer til mer elevinvolvering», så tror vi kanskje at hun har misforstått vår kritikk av de kompetansebaserte læreplanene. For å oppklare: Vi er på ingen måte imot at læreplanene skal inneholde beskrivelser av hva elevene skal gjøre, men vi mener at dette må gjøres innenfor rammene av en innholdsbasert læreplan. Det er en misoppfatning at innholdsbaserte læreplaner er basert på tanken om at passive elever skal fylles med kunnskap – som tomme kar – mens kompetansebaserte planer gir større rom for elevaktivitet. Tvert imot gir innholdsbaserte planer rom for å styrke både kunnskapen elevene skal tilegne seg og ferdighetene de trenger for å kunne forstå og skape selvstendig mening av denne kunnskapen.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Nobels fredspris

Krigs­pri­sen

Det var Bertha von Suttners epokegjørende bok: «Die Waffen Nieder» – («Ned med våpnene) som inspirerte Alfred Nobel til å opprette fredsprisen. Den østerrikske fredsforkjemperen hadde en tid vært sekretær for Nobel i Paris. De beholdt et vennskap gjennom hele livet og korrespondansen mellom dem er fascinerende. Nobel var imponert over hvordan von Suttner organiserte fredskongresser og utrettelig kjempet for nedrustning. Prisen han opprettet skulle gå til «den som har virket mest eller best for nasjonenes forbrødring og avskaffelse eller reduksjon av stående armeer, samt å organisere og utbre fredskongresser». Prisen burde hett «Nedrustningsprisen», for den ble laget for å hedre arbeidet til Bertha von Suttner for en global nedrustning. I 2020 ga juristen Fredrik Heffermehl ut boka: «Medaljens bakside.

Oslofjorden

Fabrik­kerte sannheter om Oslo­fjor­den?

Jeg har tidligere (Klassekampen 22. september) ytret tvil om vedtatte sannheter om Ytre Oslofjord, som i korthet er at fjorden er blitt syk av økende nitrogentilførsel og vil bli bedre ved nitrogenrensing. Og jeg kritiserte Niva for å sementere disse «sannhetene» i sin Utredning av behovet for å redusere tilførslene av nitrogen til Ytre Oslofjord. Seniorforsker Andre Staalstrøm (Niva) likte ikke dette, og ber meg erkjenne min uvitenhet og være stille (24. september). Jeg har vært stille en stund, og brukt tiden til gransking av den 200 sider lange utredningen. Den er imponerende detaljert, men har påfallende svakheter.

Motorsykkel

Farlig moro i høstmørket

Motorsykkelulykker er et alvorlig, dødelig mannshelseproblem. Flest menn kjører MC, og de dreper seg selv, ikke andre, i trafikken. Nesten alle motorførere som skades og drepes i trafikken er faktisk menn, men det problematiseres ikke i offentlig statistikk. Krav om kjønnsspesifikke forskningsdata er visst for kjedelig. Jeg sitter her med en rapport om MC-ulykker som ikke nevner dette. Det samme gjelder en nn notis fra NTB gjengitt i Klassekampen.