Banale råd om skjermbruk

Det regjeringsnedsatte skjermbrukutvalget har skrevet en grensesprengende naiv rapport. I møte med en digital virkelighet med mange dokumenterte negative konsekvenser, foreslår utvalget knapt noen tiltak av betydning. Aldersgrenser er det Tiktok, Meta og Snapchat som skal sette. Skjermbruken bør være balansert – hva nå enn det betyr i vår tid. Og ikke glem at alle barn er ulike og at det ikke er så lett å definere hva et sosialt medium egentlig er, for de fungerer jo så ulikt! Det ligger en del tall i rapporten som kunne støttet mer kritisk tilnærming: Det dramatiske fallet i leseferdigheter og konsentrasjonsevne blant norske elever er dokumentert. Vekst i psykiske lidelser henger sannsynligvis sammen med bruk av sosiale medier, skriver utvalget.

Ekspertpanelet av unge utvalget har holdt seg med, forteller dessuten om altoppslukende skjermbruk og problemer med å legge mobilen fra seg. De bruker mer tid på skjerm enn de ønsker. Likevel er rådene fra utvalget til ungdom nærmest banale floskler: «Når du bruker skjerm – husk å ta pauser. Hvil øynene og strekk på kroppen.» Voksne bør «gi støtte og bidra til at unge får den kunnskapen de trenger til å regulere egen skjermbruk». Og teknologiplattformene? I januar møtte utvalget representanter for selskapene bak de sosiale mediene unge bruker mest. Da formidlet Tiktok, Youtube, Meta og Snapchat at de «ønsker å legge til rette for at unge brukere har en trygg og positiv opplevelse». Utvalget skriver at Tiktok har automatisk skjermbegrensning på 60 minutter per dag for brukere under 18 år, og alle opplyser at foreldre kan kontrollere bruken til barna sine. Å formidle slike påstander uten å sjekke hvordan det egentlig står til, er å ikke gjøre jobben man er satt til.

Utvalget, som i all hovedsak består av digitaliseringsvennlige forskere, har skrevet en rapport som ikke tar de negative konsekvensene av dagens skjermbruk på alvor. Ungdom bruker timevis hver eneste dag på mobilen, uten å ønske det selv. Skoleprestasjoner raser. Svaret fra utvalget er at unge må regulere seg selv bedre – og at lærere må få mer opplæring i digitale ferdigheter.