Essay

Høy i hatten

Torgny Amdam tenker høyt – alene og sammen med andre – om instrumentbruk. Denne uka er hi-haten under lupen.

Prikker løs: Torgny bak trommesettet under en konsert på Blitz i 1995. Foto: privatPrikker løs: Torgny bak trommesettet under en konsert på Blitz i 1995. Foto: privat

Hi-haten er liksom over alt, og er en nyttig orienteringsmarkør i lydbildet. Den er det pirrende, lukkede tikket som stikker ut av låtene i klubbmusikken eller i rapbeats, for ikke å snakke om fornemmelsen den gir av en mektig, brusende elv i rockemusikkens åpne hi-hatslag. Hi-hat skaper også dynamikk, som i klassisk funk-musikk, med lukket, halvåpen, lukket, så åpen – for ikke å snakke om swhoopet (!) fra måten pedalen lukker hatten rett etter et slag med stikken. Sett på klassikeren «There’s a Riot Goin On» av Sly & The Family Stone, og hør prakteksempelet på et deilig sprettent, sjangerdefinerende swhoop.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Intervju

Ronroco-stjerne

Oslo World-aktuelle Gustavo Santaolalla vil avlaste verdenssituasjonen med et helt spesielt instrument.

Album

Mer kompleks

Liv Glaser får fram nye sider ved Fauré ved å tolke ham på et flygel fra 1853.

Bokomtale

Levd Liv

Hvordan ble Liv Glaser Liv Glaser? En ny biografi gir ganske mange svar.