Essay

Høy i hatten

Torgny Amdam tenker høyt – alene og sammen med andre – om instrumentbruk. Denne uka er hi-haten under lupen.

Prikker løs: Torgny bak trommesettet under en konsert på Blitz i 1995. Foto: privatPrikker løs: Torgny bak trommesettet under en konsert på Blitz i 1995. Foto: privat

Hi-haten er liksom over alt, og er en nyttig orienteringsmarkør i lydbildet. Den er det pirrende, lukkede tikket som stikker ut av låtene i klubbmusikken eller i rapbeats, for ikke å snakke om fornemmelsen den gir av en mektig, brusende elv i rockemusikkens åpne hi-hatslag. Hi-hat skaper også dynamikk, som i klassisk funk-musikk, med lukket, halvåpen, lukket, så åpen – for ikke å snakke om swhoopet (!) fra måten pedalen lukker hatten rett etter et slag med stikken. Sett på klassikeren «There’s a Riot Goin On» av Sly & The Family Stone, og hør prakteksempelet på et deilig sprettent, sjangerdefinerende swhoop.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Lyttepause

Jeg har et ambivalent forhold til jul. Først av alt er måneden desember krevende for en utflytta østlending bosatt på Vestlandet. Sannsynligheten for snø og sol er minimal mens sannsynligheten for striregn, gråvær og stiv kuling er stor. Måneden er også krevende for oss som på et eller annet vis legger til rette for julekonserter, julebord og juleavslutninger. Desember er tolvtimers arbeidsdager hele måneden i strekk, fylt av gjester og publikum som er glade når de kommer, men fort kan tippe over til å bli en skikkelig julegrinch før de går. Videre har jeg et mildt sagt anstrengt forhold til kjøpegalskapen og syns at gavekjøret er slitsomt. Kloden vår trenger ikke at vi handler en skokk med ting ingen egentlig trenger, spesielt ikke i den tiden vi står i, der ulikhetene i samfunnet blir større og større. Når det er sagt syns jeg juletiden også er voldsomt fin, da den gir meg anledning til å lytte til musikk.

Intervju

Føler seg motar­beidet

Det peker i riktig retning for deler av platebransjen, men prøver noen å stikke kjepper i hjulene?

Intervju

Utsikt til verden

Newyorkeren Marley Marl – nå narvikværing – var en av de sentrale arkitektene av åttitallets rapmusikk. Men han vil ikke leve i fortida.