Konsert

Annens skatt

Det glitret fra de egenmekka instrumentene til Kin’gongolo Kiniata under Oslo World.

MEKKER SJÆL: Djino Bass foran Ducap på plastikk­perkusjon på Victoria. Foto: Lydia TeferaMEKKER SJÆL: Djino Bass foran Ducap på plastikk­perkusjon på Victoria. Foto: Lydia Tefera

Kin’Gongolo Kiniata

Victoria Nasjonal Jazzscene 31. oktober

Oslo World 2024

Det kryr av utkledte attenåringer på førstegangsfylla i en av sidegatene til Victoria Nasjonale Jazzscene i Karl Johans gate. Noen kvartaler bortenfor går yngre, utkledte barn i klynger sammen med en voksen, for å sanke godteri fra fremmedes dørstokker. Septetten som står spredt på det mellomstore scenegulvet inne i konsertsalen har tidligere latt seg avbilde i underlige, hjemmelagde antrekk, men i kveld står de der i nokså ordinær bukse og genser.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Album

Personlig nok

Amalie Stalheim viser at legenden Rostropovitsj ikke har enerett på Brittens cellosuiter.

Intervju

Finna på noko gale

Black Hauge går i en høyst uærbødig dialog med en død nasjonalskatt: Olav H. Hauge. Det tåler han, mener de.

Kommentar

Mennes­kenes jord

Hjertesukk og hjerneråte: Musikkåret 2025 var på mange måter kontrastenes år.