14. nov.
Skjerm Flere femteklassinger sliter med lesing, viser resultatene fra årets nasjonale prøver, der 29 prosent av femteklassingene nå presterer på det laveste mestringsnivået i leseferdigheter. Det er vanskelig å ikke se denne utviklingen i sammenheng med advarslene som nå kommer fra ansatte i skole og barnehage.
«Når barna kommer i klasserommet, er hjernen deres stilt inn på 10-sekundersklipp og øyeblikkelig tilfredsstillelse», skrev barneskolelærer Chris Klintø i et innlegg i Stavanger Aftenblad tidligere denne uka. Han beskriver en arbeidsdag som føles som en evig kamp for å opprettholde orden framfor å formidle kunnskap, og at lærerne ikke lenger snakker om pedagogikk i lunsjen, men om strategier for å overleve de neste tre timene uten et nervøst sammenbrudd.
Zehra Jemal, pedagogisk leder i en barnehage i Lørenskog, beskrev nylig i et innlegg på barnehage.no hvordan en lesestund på 15 minutter er for lang for mange barn i dag. De vrir seg, snakker i munnen på hverandre, reiser seg, mister tråden og gir uttrykk for at det er «kjedelig». Årsaken både Jemal og lærer Chris Klintø peker på, er et oppvekstmiljø preget av grenseløs skjermbruk som skaper forventninger om underholdning, stimuli og raske belønninger. For at flere enn bare de mest ressurssterke foreldrene skal skjerme barna for skjermen, trengs det flere tydelige stemmer og anbefalinger fra skoler, barnehager og ikke minst myndighetene.
Ida Søraunet Wangberg