Nav står overfor tøffe økonomiske tider. Totalt regner etaten med at den mangler i underkant av 600 millioner kroner i 2025.
Det framgår av interne dokumenter som Klassekampen har fått innsyn i.
Annonse
I et referat fra et møte i Navs toppledelse i juni omtales den såkalte underdekningen på snaut 600 millioner som «betydelig». På møtet diskuterte også Nav-direktørene forslag til kutt.
«Forslagene gikk blant annet på strukturendringer, flate kutt til avdelinger og produktområder, å stramme inn på friheten til fagmiljøene og å kutte i konsulentkostnader», heter det i referatet.
Nav-direktør Hans Christian Holte understreket i møtet «at dette vil kreve høy prioritet framover».
Torgeir Homme, leder i NTL Nav, ser mørkt på det.
– Vi var ute i starten av året og advarte om en krise. Og tilbakemeldingen vi får nå, er at dette oppleves som en krise, sier han.
To milliarder
Navs interne prognosene for budsjettene til og med 2028, viser i tillegg hull på til sammen to milliarder kroner. Etatens driftsbudsjett for i år er på om lag 15 milliarder kroner.
– Ser vi på den økonomiske situasjonen i åra framover, er vi dypt bekymra, sier Homme, som leder den største fagforeningen i Nav.
Han er enig i at Nav trenger nye IT-systemer, men sier samtidig:
– Balansen mellom drift og utvikling har i mange år vært vekta for mye mot utvikling. Det er lagt opp til et tempo hvor vi i for stor grad må basere oss på konsulenter, og vi har siktet mot for høye gevinster. Det har gått utover drifta.
Kutt i alle linjer
Hovedtillitsvalgt Unni Sorter i Avyo, et fagforbund for ansatte i Nav og Helfo, sier det ligger an til kutt overalt.
– Det er noen arbeidsoppgaver man tenker man kan sentralisere, men det er klart at det ikke er nok. Alle linjene må spare inn penger, inkludert Nav-kontorene, og det er vi bekymret for. Vi frykter at vi ikke kan levere tjenestene brukerne har krav på.
Annonse
Hun mener Nav er rammet av den digitaliseringsoptimismen hun også ser ellers i staten.
– Men det har ikke gitt den effektiviseringen man trodde. Vi må prioritere hardere, og heller bruke lengre tid og være tøffere på å stoppe og prioritere.
«Krevende situasjon»
Hvordan Nav-ledelsen skal lukket budsjetthullet for 2025, vil ikke fungerende økonomi- og styringsdirektør Jane Hellstrand si noe konkret om. Hun svarer skriftlig på Klassekampens spørsmål.
«Vi står midt i en budsjettprosess og kan ikke forskuttere hvor den kommer til å lande. Men Nav-kontorer, kontaktsenter og saksbehandlende enheter i Nav er under sterkt press på grunn av økt pågang og nye oppgaver, og det er et grunnleggende hensyn i budsjettarbeidet vi nå gjør», skriver hun.
Hun bekrefter at det er satt i gang «interne prosesser» for å lande 2025-budsjettet, og legger til at Nav vil holde seg innenfor rammene fra Stortinget.
«Vi frykter at vi ikke kan levere tjenestene brukerne har krav på.»
— Unni Sorter, hovedtillitsvalgt
Om tallene Klassekampen omtaler i dag, skriver hun: «Tallene du viser til er en oppsummering av alle innmeldte ønsker og behov i Nav for neste år. Det stemmer at antatt budsjettramme for 2025 ikke vil være dekkende for å finansiere alt dette. Dette er ikke en unik situasjon for 2025. Ambisjonsnivået i en budsjettprosess er ofte en god del høyere enn de økonomiske rammene.»
Annonse
I de interne Nav-dokumentene Klassekampen har tilgang til, omtales grunnlaget for underdekningen i mer alvorlige ordelag.
Regnestykket som viser nesten 600 millioner i minus, inkluderer «kritiske aktivitetene vi ikke kommer unna med». Ledelsen legger også til grunn for underdekningen at etaten «viderefører de iverksatte initiativene», og «kompenserer for kostnadsøkninger som er varslet og prioritert i 2024».
Hellstrand avviser at hun forsøker å skjønnmale Navs økonomiske utfordringer.
«Det er ingen hemmelighet at Nav står i en krevende situasjon, stadig flere søker om sykepenger, flere trenger sosialhjelp samtidig som vi har rekordmange flyktninger som trenger hjelp med å komme ut i jobb. Vi har svært mange viktige oppgaver som skal løses, og må gjøre krevende avveininger innenfor den budsjettramma Nav får tildelt», skriver hun.
IT-prosjekt til besvær
Fornyelse av gamle IT-systemer har voldet Nav trøbbel de siste årene. Kostnadene har blitt høyere enn beregnet, og forventede innsparingsgevinster lavere.
Navs to siste IT-satsinger har ikke gått som planlagt.
I januar 2023 avdekket Klassekampen store problemer med IT-satsingen P3. Nav selv regnet da med at P3 ville gi en merkostnad på 1,74 milliarder kroner over ti år sammenliknet med 2018-nivået.
Nå er etaten i gang med P4. I Navs egen risikorapportering heter det at det er «nesten sikkert» at etaten ikke klarer å gjennomføre og hente ut effekter av utviklings- og omstillingstiltak. En av årsakene er «usikkerhet i P4 og P3 knyttet til framdrift og gevinster».
Hellstrand skriver at P4 gjennomføres med midler fra Stortinget, og ikke vil belaste Navs driftsramme i år, og trolig heller ikke neste år. Det forventede budsjettnedrekket, som for P4 er på 37 millioner i 2025, er en del av grunnlaget for budsjettarbeidet, opplyser hun.