Anmeldelse

Råskapens banalitet

Frederik Svindlands «Jævelunge» er et bilde på desperasjonen i bokbransjen.

Meg mot verden: Tupac Shakur dukker opp i «Jævelunge». Foto: Death Row Records/AFP/NTB ScanpixMeg mot verden: Tupac Shakur dukker opp i «Jævelunge». Foto: Death Row Records/AFP/NTB Scanpix

Frederik Svindland

Jævelunge

Roman

Cappelen Damm 2024, 304 sider

Da Oliver Lovrenski-manien herjet landet vårt som heftigst i fjor høst, kunne jeg ikke befri meg fra en viss skepsis: Skyldtes ikke også denne besettelsen av unge gutter innblandet i gjengkriminalitet, rus og vold, en slags voyeurisme? Var det ikke noe litt suspekt i hvordan den hvitvinssippende kulturmiddelklassen – og dens litteraturhus og -festivaler – smykket seg med «råskapen» i debutantens liv og verk? Intensjonene kan ha vært de aller beste, men denne insisteringen på hvor viktig «Da vi var yngre» var, lyste også av å være et selvfornøyd klapp på egen skulder: se, litteraturen tar også vår tids elendige på alvor.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Kommentar

Heller ikke verdier kommer gratis.

Essay

Jakobs­bø­kene viser oss hva romanen ennå kan være. La oss lese den sammen før det er for seint.

Nordisk råd

Provo­ka­tøren Mette Høeg er tilbake i Danmark, med mer av det hun kritiserte andre for: navle­be­sku­else.