Essay

Det er ok å grine

Nattehimmel-bakgrunnen på omslaget til det posthume «Sophie»-albumet forteller om pop-produsentens tragi-poetiske død.

SOPHIE XEON: Live og i live på Coachella 2019. Foto: Frazer Harrison/Getty ImagesSOPHIE XEON: Live og i live på Coachella 2019. Foto: Frazer Harrison/Getty Images

Heltens undergang er motivet som siden tidenes morgen har gjort tragedien til en så engasjerende litterær sjanger, og i januar 2021 døde en produsent som hadde en spesiell plass i manges hjerter. Sophie Xeon falt fra et hustak hun angivelig hadde klatret opp på for å kikke på månen mens hun var på ferie i Athen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Album

Personlig nok

Amalie Stalheim viser at legenden Rostropovitsj ikke har enerett på Brittens cellosuiter.

Intervju

Finna på noko gale

Black Hauge går i en høyst uærbødig dialog med en død nasjonalskatt: Olav H. Hauge. Det tåler han, mener de.

Kommentar

Mennes­kenes jord

Hjertesukk og hjerneråte: Musikkåret 2025 var på mange måter kontrastenes år.