Essay

Det er ok å grine

Nattehimmel-bakgrunnen på omslaget til det posthume «Sophie»-albumet forteller om pop-produsentens tragi-poetiske død.

SOPHIE XEON: Live og i live på Coachella 2019. Foto: Frazer Harrison/Getty ImagesSOPHIE XEON: Live og i live på Coachella 2019. Foto: Frazer Harrison/Getty Images

Heltens undergang er motivet som siden tidenes morgen har gjort tragedien til en så engasjerende litterær sjanger, og i januar 2021 døde en produsent som hadde en spesiell plass i manges hjerter. Sophie Xeon falt fra et hustak hun angivelig hadde klatret opp på for å kikke på månen mens hun var på ferie i Athen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Et annet NRK er mulig

Jeg hører sjelden på radio. I denne jobben, i et musikkmagasin som har som mål å romme mye, går lyttetida med til annet. Så hvem er jeg til å si at NRK ikke burde gitt opp P13, eller radioprogrammer som «Spillerom», «Jazzklubben», «Y2K», «Hegstad», «Musikkreisen» og «Klassisk vorspiel»? Faktum er uansett at NRK nå har døpt om P13 til P3 Musikk. I den forlengelse avvikler de i løpet av inneværende år noen av sine mer nisjepregete spesialistprogrammer. «Endringene kommer som følge av nedgang i lytting på lineær radio», står det på NRKs nettsider. Musikksjef Mats Borch Bugge sier i en uttalelse at «NRK gjør nå et krafttak for å fornye musikkinnholdet, tilpasset den verden vi er del av». Urørt-universet, der ferske artister får eksponering via NRKs flater, vil utvides til å «inkludere talenter innenfor både klassisk musikk, folkemusikk og den utvidede jazzen og samtidsmusikken», står det i en pressemelding.

Konsert

Åge er sjefen

I Trondheim tok Åge & Sambandet farvel med et brak og en vals.

Album

Bredde­kunst

Isabelle Faust, sesongens residens­musiker i Bergen, behersker mange stiler.