Anmeldelse

Mennene i røyken

Det var skummelt på Ultimafestivalens «Acute», og det passet seg utmerket.

Blodrødt: Pouya Pour-Amin formidlet følelser fra livet i et autoritært iransk regime Foto: Ida MesselBlodrødt: Pouya Pour-Amin formidlet følelser fra livet i et autoritært iransk regime Foto: Ida Messel

«Acute»: Pouya ­Pour-Amin og ­Fakethias

Trekanten, lørdag 14. september

Konsert

Ultimafestivalen

Erling Viksjø tegnet opprinnelig det triangelformede bygningskomplekset ved Pilestredet for å huse Helserådet, og som påminnennelse på at Trekanten egentlig ikke er et konsertlokale, står en diger naturbetong-søyle foran scenen og deler publikum i to puljer, enten de vil det eller ei.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Nyhet

Tenkepause

Har hiphopen mistet sin posisjon som pop­kulturens hitkvernende tyngdepunkt?

Intervju

Ei trekning mot indie

Mindre indieselskap, som er tettare på artisten, vil bli vanlegare framover. Det trur Mathilde Orlien i Lun Music.

Kommentar

Farvel musikk?

Dette er min siste spalte her i Musikkmagasinet. De siste elleve årene har jeg én gang i måneden skrevet om musikk, bransje, festivaler og de siste årene: oljas klamme grep om norsk kulturliv. Skriveoppdraget begynte samtidig med at jeg flyttet fra Oslo, og jobben som miljøsjef for Øyafestivalen, til Vang i Valdres for å bli sjef for Vinjerock. Jeg leser gjennom noen av de gamle spaltene og ser at alt og ingenting har endret seg. I november 2014 skrev jeg rystet om oljeminister Tord Lien snøvlete sceneopptreden på middagen til klimaarrangementet Zerokonferansen. «I utlandet hyller de meg mens her hjemme får jeg bare kjeft». I november 2015 sparket jeg inn åpne dører og skrev at Karpe er Norges viktigste band. Og sånn fortsatte det, måned etter måned, om musikk, fjell og miljø.