Anmeldelse

Hjerterått maktspill

Rystende realistisk skildring av livet som flyktning.

I skogen: Forvirring, forferdelse, forfølgelse og fordervelse. Den svært aktuelle «Green Border» ble belønnet med juryprisen på Venezia-festivalen i 2023. Foto: AWEI skogen: Forvirring, forferdelse, forfølgelse og fordervelse. Den svært aktuelle «Green Border» ble belønnet med juryprisen på Venezia-festivalen i 2023. Foto: AWE

Green ­Border

Regi: ­Agnieszka Holland Manus: ­Agnieszka Holland, Maciej Pisuk, Gabriela ­Lazarkiewicz Drama/ 2t. 27min./ Kino

I løpet av mitt første år som utenlandsstudent så jeg to mye omtalte og nesten likt titulerte filmer: Lars von Triers «Europa» og Agnieszka Hollands «Europa Europa». Førstnevnte fungerte som en allegori over verdensdelens skjebne etter andre verdenskrig – mens sistnevnte fortalte den nær utrolige historien om Solomon Perel, en ung jøde som under annen verdenskrig ble adoptert av en tysk familie og senere innrullert i Hitlerjugend. Mens «Europa» benyttet seg av filmatiske uvanligheter (så som dobbeltprojisering), var «Europa Europa» mer konvensjonell i formen, og altså basert på faktiske hendelser.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Film

Anmeldelse

En natt i dyreparken

Morsom og småskummel «skrekkfilm» for barn som ikke så lett får mareritt.

Film

After the Hunt

«After the Hunt» bør møtes med mer enn ryggmargsreflekser fra et størknet debattklima.

Film

Roofman

«Roofman» har sjarm, varme og risiko­villighet – samt idiotisk dårlige valg.