I god tro

I Guds bilde

Hva skjer når menneskets verdi ikke lenger forankres i den kristne fortellingen?

VELKOMMEN, ALLE! En raus gjestfrihet for uplanlagte barn kan ses som et alternativ til tilbudet om abort, skriver Eivor Oftestad. Illustrasjon: Lucas Cranach d.e. «Kristus velsigner barna» (c. 1535–1540)VELKOMMEN, ALLE! En raus gjestfrihet for uplanlagte barn kan ses som et alternativ til tilbudet om abort, skriver Eivor Oftestad. Illustrasjon: Lucas Cranach d.e. «Kristus velsigner barna» (c. 1535–1540)

Nylig traff jeg en pensjonert sykepleier som fortalte meg en sterk historie fra sitt arbeid med demente. Hun hadde vært på badet for å hjelpe en eldre mann med å stelle seg. Han surret og brukte lang tid, mens hun var sliten og hadde ikke mer tålmodighet igjen. Da opplevde hun, fortalte hun, at Jesus var der, på badet, og sa til henne at det hun gjorde mot denne mannen, det gjorde hun mot ham. Det fantes ingen andre som så hva som skjedde på badet, hverken til å motivere henne eller til å passe på. Men Jesu nærvær ble tydelig for henne. Hun greide å se mannen med nye øyne og gi ham godt stell. Den lille hendelsen preget resten av virket hennes som sykepleier.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

I god tro

Bestemte religiøse forestil­linger har bru­ta­lisert sionismen som politisk prosjekt.

Den kristne forstå­elsen av kropp og sek­su­alitet er i bevegelse – heldigvis.

Venstre­si­das motstand mot den katolske kirka synes å være stivnet i rigor mortis.