18. okt.
Diesel Klima- og miljødepartementet fikk i årets budsjett plass til 50 millioner kroner ekstra til Norsk Polarinstitutt for å styrke norsk polarforskning og tilstedeværelse både i Arktis og Antarktis. Departementet har øremerket 33 millioner av dette til drift av det isgående forskningsfartøyet «Kronprins Haakon», og det behøves. Skipet er toppmoderne, er utstyrt for allsidig forskning og kostet over én milliard kroner. Drifta er også dyr, og flere gode forskningsprosjekt har ikke gått som planlagt, siden forskernes budsjett ikke holder til å leie plass om bord i superskipet.
Mens verdens mange skip leter etter grønne og fornybare drivstoff som hydrogen, gass og elektrisitet, noen prøver også med seil, satser det toppmoderne norske forskningsskipet på diesel. Og det er ikke småtteri av antall kubikkmeter som passerer motorene i løpet av et døgn. Å stole på diesel er forståelig, siden det er langt mellom ladestasjonene i isen rundt Nordpolen.
Ole Magnus Rapp