Medier

Satser stort på «breaking»

Aldri har det viktigere for de største nyhets­redaksjonene i landet å være først ute med siste nytt, kommer det fram i ny bok.

«Breaking»-bølgen: Nettavisen er en av redaksjonene forskerne besøkte høsten 2022. På samme tid ansatte avisa 20 nye journalister, blant annet for å trappe opp avisas satsing på hendelsesnyheter. Til høyre i bildet redaktør Gunnar Stavrum. Foto: Christopher Olssøn«Breaking»-bølgen: Nettavisen er en av redaksjonene forskerne besøkte høsten 2022. På samme tid ansatte avisa 20 nye journalister, blant annet for å trappe opp avisas satsing på hendelsesnyheter. Til høyre i bildet redaktør Gunnar Stavrum. Foto: Christopher Olssøn

Tida da man måtte vente på papiravisenes faste syklus og Dagsrevyen for å få med seg siste nytt, er for lengst over. De siste tiårene har ­nettavisene for alvor blitt den fremste plattformen for ­norske nyhetsredaksjoner.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kulturuka

Sosiale medier er en moshpit av reklame, desin­for­masjon og dritts­len­ging. Hvorfor blir vi?

Akademia

Regje­ringen vil kutte støtta til norsk­undervisning ved uten­lands­ke univer­si­teter. – Ufor­ståe­lig, sier sende­lektor.

Statsbudsjettet

Danser Ole Kristian Tangen har fast jobb mellom frilans­opp­dra­gene. Nå kan dette sikker­hets­nettet forsvinne.