Kamilla Aslaksen har delt denne artikkelen med deg.

Kamilla har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattSurrogati

Surrogati er menneske­handel

I Klassekampen onsdag 28. august skriver Espen Gamlund og Mathias Barra en kronikk om hvorfor surrogati bør bli tillatt i Norge. Hovedargumentet er barnløses behov og kvinners frie valg til å bli «surrogatmor». Kronikken hopper over de negative konsekvensene som denne oppstykkingen og kommersialiseringen av kvinnekroppen har, spesielt i fattige land, men også i Norge. Kvinnebevegelsen har tatt klart avstand fra surrogati og EU har allerede innlemmet surrogati som menneskehandel.

9. august anbefalte Bioteknologirådet regjeringen til å opprettholde forbudet mot surrogati. Rådet anbefalte også at mennesker som benytter surrogati i utlandet, ulovlig i henhold til norsk rett, bør kunne straffes.

Gjennom å kommersielt stykke opp morskapet, blir kvinnen redusert til kroppsdeler rike mennesker kan utnytte for sine behov. Prostitusjons- og surrogatiindustrien er begge basert på at det finnes fattige kvinner som utnyttes av rike mennesker og på det store kommersielle potensialet det er å gjøre kvinner og barn til handelsvare. Surrogati er avhengig av kvinnefattigdom. Barn og kvinner shoppes gjennom kataloger som frister med «surrogater» og «eggeleverandører». Bånd som bygges opp mellom mor og barn gjennom de ni månedene kvinnen går gravid, brytes brutalt og målrettet over ved fødsel.

Forslaget om å straffe surrogati ble nedstemt i Stortinget for tolv år siden. Vedtaket har vist seg å få svært negative konsekvenser. For forbudet mot surrogati blir ikke respektert. Framtredende samfunnstopper innen statsforvaltning og akademia viser forakt for forbudet som et bredt stortingsflertall stiller seg bak. Ved å ta surrogati inn i straffeloven gir Stortinget et tydelig signal om at handel med mennesker ikke er i tråd med norsk rettsfølelse. Barne- og familieminister Toppe har rett i det hun sa til NRK for to år siden: «Straffebestemmelser er holdningsskapende og underbygger alvoret ved lovbestemmelsen. Det som er viktig, er å tydeliggjøre at dette er et forbud».

Mange prøver å fremstille det som om surrogati er et gode for alle parter. Alle kan lett få sympati for ønsket om å bli foreldre, men dette ønsket brukes til å legitimere utbytting og tingliggjøring av kvinner og barn. Rå utnytting av fattigdom og beinharde juridiske avtaler som fratar kvinnen som bærer frem barnet enhver rettighet, er ikke veien å gå. Det er heller ikke riktig at surrogati er uunngåelig fordi teknologien finnes; at dette er «framtida», og ikke til å stoppe. Ingenting kunne vært mer feil. Framtida er det vi som menneskelig fellesskap skaper, basert på de visjoner vi har for et best mulig samfunn. I et best mulig samfunn beskyttes utsatte grupper mot utnytting, og på dette feltet ligger norsk lovgiving etter. EU har derimot gått foran og definert tvangsekteskap, surrogati og ulovlige adopsjoner som menneskehandel. En av Norges fremste eksperter på menneskehandel, statsadvokat Rudolf Christoffersen sier til Aftenposten 30. mai i år at Norge bør følge EUs eksempel. Den norske loven mot menneskehandel er fra 2003 og er moden for grundig revisjon.

Kvinneaktivistene Oslo har lenge fremhevet kampen mot surrogati i Norge. Men vi trenger mer kunnskap om surrogatiindustrien for å bekjempe den. Vi må vite mer om hvordan den opererer og om konsekvensene for barn og kvinner. Derfor har vi invitert en av verdens fremste eksperter på surrogati og menneskehandel, Kajsa Ekis Ekman, til Litteraturhuset i Oslo 17. oktober. Møtet er gratis og åpent for alle.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Nationaltheatret

Eit vedtak utan innhald

Fredag ettermiddag 4. juli, då landet tok ferie, valde kulturministeren å fortelje at regjeringa hadde bestemt seg for den «billegaste» løysinga for Nationaltheatret. Tidspunktet er eit klassisk døme på lansering av noko ein helst ikkje vil ha særleg blest om. Avgjerda inneber to nye biscener ein eller annan stad ved eller innanfor Ring 3, og oppussing av dagens hovudscene. Så skulle vel ein vanskeleg sak vere ute av verda og ikkje øydeleggje valkampen for Arbeidarpartiet? For meg blei det ei kjensle av déjà vu. Trøndelag Teater blei skipa i 1937, men teaterbygget er frå 1816. Alt på slutten av 50-talet skreiv avisene om kor forferdelege tilhøva var for dei tilsette.

Oljefondet

For seint å seie sorry

Det er for seint å seie sorry, vi visste ikkje at vi tjente pengar på døde born og sjukehus i flammar, oisann beklager vi har visst blitt rikare medan de døyr. Eg leiter febrilsk etter stopp-knappen på dette toget som rullar vidare utan mitt samtykke, eg vil stanse dette sirkuset der nasjonaliteten min gjer meg medskuldig i krig og folkemord fordi profitt er viktigare enn menneskjeliv. Eg vil av, eg vil ut, eg vil ikkje meir. Men med skjelvande hender skriv eg og med skjelvande stemme roper eg stans, medan NRK viser det norske folk kor joviale Oljefondet og Tangen er på jobb. Kvar einaste krone vi har tjent på Israel burde sendast direkte til det palestinske folk, og det vil likevel ikkje vere i nærleiken av reparasjonen som krevst. “Unnskyld” kan ikkje dekke noko slag. Vi trur ikkje at vi har makt til å endre noko, for Noreg er for små, men økonomien vår har betydning og mine sparepengar skulle aldri gå til drap blei eg lova. Stoltenberg forstår at folk stiljer spørsmål no, men kvar har han vel vore dei siste åra dersom han trur at spørsmåla kjem no? For vi har ropt alt for lenge og no er det for seint å seie sorry.

Folkemord

Søreide villeder

I intervju med Klassekampen 2. august uttaler Ine Eriksen Søreide på spørsmål om det pågår et folkemord i Gaza: «Jeg er, som jeg alltid har vært og som også dagens regjering er, veldig tydelig på at det er en juridisk vurdering som må skje i domstolen. Det er viktig av spesielt én grunn, og det er at hvis domstolene skal fortsette å ha legitimitet og respekteres, så må man ikke politisere dem. Det følger av folkemordkonvensjonen at dette er en juridisk vurdering.» Enten snakker hun mot bedre vitende, eller så har hun ikke lest konvensjonen. Konvensjonens tittel viser dette klart: «Konvesjonen for å hindre og for å straffe folkemord». Skal man hindre et folkemord kan man ikke vente på en etterfølgende dom. Dette forsterkes i artikkel 1 hvor de kontraherende stater forplikter seg til å forhindre og straffe folkemord.