Kommentar

Scenisk mangfold

Norsk Shakespearetidsskrift gir oss et språk for bevegelser i tid og rom.

På 1990-tallet ble jeg bedt om å bidra til teaterkritikk i NRK Radio sammen med Tom Remlov, den gang teatersjef ved Den Nationale Scene i Bergen. Han var ikke redd for å anmelde oppsetninger i Oslo. Engstelsen var det jeg som opparbeidet, etter hvert som jeg oppdaget avgrunnen mellom Remlovs nyanserte språk og det jeg selv var i stand til å uttrykke. For å si det enkelt: Mine sparsomme erfaringer med teater kom til kort. Å skildre hvordan mennesker beveger seg på en scene, hvilke valg som gjøres i koreografi og scenografi, er noe annet enn å studere tekster, som jeg hadde gjort.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Om da Mummi­trollet finner et pent sted i skogen – men dessverre oppdager at det bor noen der fra før.

«Alle» skal gi ut bok. Men noen må faktisk skrive dem.

Susanne Chris­ten­sens skjønn­lit­terære debut er et sterkt stykke forestil­lings­prosa.