Kommentar

Scenisk mangfold

Norsk Shakespearetidsskrift gir oss et språk for bevegelser i tid og rom.

På 1990-tallet ble jeg bedt om å bidra til teaterkritikk i NRK Radio sammen med Tom Remlov, den gang teatersjef ved Den Nationale Scene i Bergen. Han var ikke redd for å anmelde oppsetninger i Oslo. Engstelsen var det jeg som opparbeidet, etter hvert som jeg oppdaget avgrunnen mellom Remlovs nyanserte språk og det jeg selv var i stand til å uttrykke. For å si det enkelt: Mine sparsomme erfaringer med teater kom til kort. Å skildre hvordan mennesker beveger seg på en scene, hvilke valg som gjøres i koreografi og scenografi, er noe annet enn å studere tekster, som jeg hadde gjort.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Bjarne Melgaards julevindu bærer hans umiskjen­ne­lige signatur.

Frigjører og furie.

Hvorfor ble akkurat Øyafes­ti­valen utsatt for en boikott­kam­panje?