Silje Natvik har delt denne artikkelen med deg.

Silje Natvik har delt denne artikkelen

Bli abonnent
Dagboka

Brød

I Førde vert det no lagt ark på frontrutene til folk dei blir oppmoda om å boikotte alle butikkane til Coop, og folkeaksjonen ser ut til å spreie seg og få stor oppslutnad.

Matvarekjeda Coop har kutta avtalen med den lokale brødprodusenten Naustdal dampbakeri, for å heller satse på sitt eige, nye sentralbakeri der dei vil masseprodusere brøda sine sjølv. Det same skjer fleire andre stader, og det er ein del av ein trend der matvarekjedene satsar meir og meir på å lage sine eigne produkt.

Naustdal dampbakeri vart starta av Ole Berntsen i 1888, og i dag er det oldebarnet hans Martin Berntsen som driv det. Dei har 130 tilsette, og driv fleire kafear i både Førde og Florø i tillegg til brødbaksten. Leiinga i bakeriet har sagt at dei må seie opp ganske mange på grunn av tiltaket frå Coop, og lokalbefolkninga ser ikkje ut til å akseptere det.

Det er vanskeleg å sjå for seg ein effektiv boikottkampanje i Oslo viss Coop hadde slutta å selje osloprodukt som Ringnes eller Freia, så saka syner kor mykje meir kraft som ligg i eit samfunn som er litt mindre.

Den syner også kor vanskeleg det byrjar å bli å skilje dei gamle samvirkelaga i Coop frå konsern som Norgesgruppen og Reitan. Coop er framleis utan kapitalistiske eigarar, men dei demokratiske strukturane i samvirket er så utarma at lokalbefolkninga har lite dei skulle ha sagt.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Dagboka

Diesel

Klima- og miljødepartementet fikk i årets budsjett plass til 50 millioner kroner ekstra til Norsk Polarinstitutt for å styrke norsk polarforskning og tilstedeværelse både i Arktis og Antarktis. Departementet har øremerket 33 millioner av dette til drift av det isgående forskningsfartøyet «Kronprins Haakon», og det behøves. Skipet er toppmoderne, er utstyrt for allsidig forskning og kostet over én milliard kroner. Drifta er også dyr, og flere gode forskningsprosjekt har ikke gått som planlagt, siden forskernes budsjett ikke holder til å leie plass om bord i superskipet. Mens verdens mange skip leter etter grønne og fornybare drivstoff som hydrogen, gass og elektrisitet, noen prøver også med seil, satser det toppmoderne norske forskningsskipet på diesel. Og det er ikke småtteri av antall kubikkmeter som passerer motorene i løpet av et døgn. Å stole på diesel er forståelig, siden det er langt mellom ladestasjonene i isen rundt Nordpolen.

PR-seier

Stillheten da First House mandag annonserte at tidligere helseminister Ingvild Kjerkol er hyra inn som helselobbyist, var øredøvende. Jo da, Vedum knirket litt om at det er trist. Mímir Kristjánsson leverte noen saftige gloser. SV vil ha lobbyregister i løpet av de neste fire årene. Men med unntak proforma kritikk, ble det fort stille fra makt og media. Noe har skjedd. Da flere Ap-rådgivere gikk til i First House i 2014, reagerte partileder Støre sterkt: «Disse menneskene påtar seg verv og får innsikt, kunnskap og bekjente.

Hærtatt

Med et rykende ferskt forsvarsbudsjett i lomma er sjefen for Hæren, Lars Lervik, på USAs største våpen- og innovasjonsmesse. Med på turen er også ledelsen i Forsvarsmateriell og Forsvarsdepartementet, samt en rekke norske leverandører til forsvarsindustrien. Her er 44.000 deltakere fra 92 land. Siste nytt av militær utstyr, alt fra våpen via helikopter til bekledning og avansert elektronisk samband, blir presentert. Mange av dem som er på shopping, har klare planer om å styrke sitt lands forsvar. Overfor Forsvarets Forum, som også er med på messa, uttrykker Lervik nøkternhet. «Jeg er opptatt av hva som kan brukes og som fungerer en vinterdag i Finnmark», sier han.