Dagboka

KrF

Kristeleg Folkeparti ligg jamt under sperregrensa på fire prosent, og er berre representert av tre personar på Stortinget. Dei fekk det dårlegaste valresultatet sidan 1936 sist val, og medlemstalet har stupt i årevis, truleg på grunn av høg gjennomsnittsalder på medlemane. Fram mot 2022 mista dei 10.000 medlemar på berre fem år. Og no har tilsette i partiet varsla mot leiarstilen til leiar Olaug Bollestad, som har vore sjukmeldt sidan før sommaren.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Dagboka

Caps

Byråkratene i Statens vegvesen har kikket opp fra sine kart, planer og statistikk, og funnet ut at: «Vet dere hva? Dette går bare ikke. Vi vil ha hjelmpåbud». I fjor var det seks syklister og fire elsparkesyklister som mistet livet i trafikken. Ingen av dem brukte hjelm. Hadde de gjort det, hadde sju av dem kunnet overleve, ifølge byråkratene. Tidligere i sommer var politi og helsevesen bekymret over at det alvorlige antallet ulykker med elsparkesykkel har økt.

På vippen

To kvinner fra hvert sitt enmannsparti kan avgjøre hvem som bestemmer i Sametinget de neste årene. Intense forhandlinger pågår nå. Ingenting er avklart. Norske Samers Riksforbund (NSR) fikk flest stemmer og 18 av Sametingets 39 seter. Nordkalottfolket (NKF) økte mest og fikk 15 seter, seks flere enn i forrige periode. Arbeiderpartiet gikk tilbake og har nå fire seter, mot sju tidligere. Samefolkets parti og Flyttsamelista fikk inn én representant hver.

Elbil

Ikke før er et nettverk av ladestasjoner bygd ut i Finnmark, så forsvinner de fleste offentlige goder, blant dem momsfritak og statlige subsidier med å ha elbil. Da batteridrevne bilerkom, ble det fort et østlandsfenomen, i hvert fall ikke noe for Nord-Norge. Hurtig kom det ladestasjoner i sør. Bileierne slapp en rekke avgifter, kjørte omtrent gratis i bomringene og gratis på ferjer. Men der det kjøres lengst her til lands, i nord, gikk det tregere. Her er kanskje potensialet også høyest for å oppnå ønsket miljøeffekt av fossilfri ferdsel. Bare for et par-tre år siden var det teknisk umulig å kjøre elbil fra Alta til Nordkapp, om du da ikke kjente noen private du kunne lade hos. Nå er ladenettet nesten ferdig utbygd, og i august i år var 99 prosent av nybilene solgt i Finnmark elektriske. Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå viser at 8,3 prosent av bilparken i vårt nordligste fylke er elektrisk.