Går et barn inn på Vinmonopolet og bestiller en flaske sprit, blir det stoppet. Nordmenn forventer at salg av alkohol foregår etter norsk lov og at utsalgsstedene tar ansvar for at loven blir fulgt. Ingen ville sagt at ansvaret for å overholde aldersgrensene lå hos barnet aleine. Når aktivitet flyttes over på nett, forholder det seg omvendt. Da sitter plutselig brukerne med ansvaret, mens selskapene som drifter digitale plattformer, toer sine hender eller gjør seg utilgjengelige. Leder for Oslo-politiets nettpatrulje Anne Katrin Storsveen Oppegaard fortalte i går hvor vanskelig det er for politiet å stanse ulovlig virksomhet på nett. I tilfellet Snapchat, hvor det organiseres narkotikasalg og slåsskamper, har ikke politiet engang en kontaktperson. Omtrent hver dag rapporterer Oslo-politiet inn en konto. Det gjør de via appens rapporteringsfunksjon, og politiet vet ikke om de er i kontakt med et menneske eller en robot. Iblant stenges en konto, men uten at politiet vet hvorfor, eller om det var etatens henvendelse som førte fram.