Kommentar

Borgerlig oppdrift

Tre av de blå ungdomspartiledere kan komme på Stortinget. Hvorfor vil ingen på venstresida rykke opp?

Ane Breivik (Unge Venstre), Ola Svenneby (Unge Høyre) og Simen Velle (FpU) under ungdomspartilederdebatten i Arendal i fjor. Foto: Ole Berg-Rusten, NTBAne Breivik (Unge Venstre), Ola Svenneby (Unge Høyre) og Simen Velle (FpU) under ungdomspartilederdebatten i Arendal i fjor. Foto: Ole Berg-Rusten, NTB

De borgerlige ungdomspartiene har medvind fra alle kanter. De gikk massivt fram i fjorårets skolevalg, der Venstre, Høyre og Frp samlet fikk over halvparten av alle stemmer. På nettet har FpU-leder Simen Velle bygget opp en stor følgerskare, og Unge Høyre-leder Ola Svenneby klarer å sette politisk dagsorden både i moderpartiet og i Norge.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Vagant og Vinduet slår seg sammen – for å gjøre hva?

De rike blir stadig rikere. Skatte­kom­mi­sjonen vil gjøre dem enda rikere.

Sommer­lek­tyre for rookies.