Kommentar

Ikke-offentlig offentlig kunst

Hvis ingen ser – eller forstår – et offentlig kunstverk, er det ikke lenger offentlig.

Unnselig: Offentlige kunstverk blir stadig mer konseptuelle og mindre i øyenfallende. Som Eliot Molebas «In her Shoes» i Oslo. Foto: Sakib Saboor, AP/NTBUnnselig: Offentlige kunstverk blir stadig mer konseptuelle og mindre i øyenfallende. Som Eliot Molebas «In her Shoes» i Oslo. Foto: Sakib Saboor, AP/NTB

Etter at jeg i forrige uke skrev om fire offentlige kunstverk i Oslo, har jeg gjort meg noen tanker som jeg vil driste meg til å dele. Kunsten som vises i byrommet, er i stor grad oppdragskunst, finansiert og produsert av kommune eller stat. Men den har begynt å nærme seg den kunsten vi vanligvis ser på kunstgallerier: Den har blitt mer flyktig, mer konseptuell, mindre iøynefallende, og mye av det som lages, vises kun i kort tid.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Du skal ikke tro du er en heltemodig pressemann bare fordi du skaper støy.

Både Astrup og Frølich har fått inn de store hagers selvtillit med morsmelka

Om Høyre stenger meråpent bibliotek, er det årets skandale.