Kommentar

Ikke-offentlig offentlig kunst

Hvis ingen ser – eller forstår – et offentlig kunstverk, er det ikke lenger offentlig.

Unnselig: Offentlige kunstverk blir stadig mer konseptuelle og mindre i øyenfallende. Som Eliot Molebas «In her Shoes» i Oslo. Foto: Sakib Saboor, AP/NTBUnnselig: Offentlige kunstverk blir stadig mer konseptuelle og mindre i øyenfallende. Som Eliot Molebas «In her Shoes» i Oslo. Foto: Sakib Saboor, AP/NTB

Etter at jeg i forrige uke skrev om fire offentlige kunstverk i Oslo, har jeg gjort meg noen tanker som jeg vil driste meg til å dele. Kunsten som vises i byrommet, er i stor grad oppdragskunst, finansiert og produsert av kommune eller stat. Men den har begynt å nærme seg den kunsten vi vanligvis ser på kunstgallerier: Den har blitt mer flyktig, mer konseptuell, mindre iøynefallende, og mye av det som lages, vises kun i kort tid.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Til alle dem som trakk et lettelsens sukk da det denne uka ble meldt at Tony Blair droppes fra Trumps «fredsråd» i Gaza: Ikke hold pusten.

Len deg tilbake og redd kulturen.

På teatrenes jule­koldt­bord finnes noe for enhver smak – og ethvert behov.