Anmeldelse

Drama i et drama

Å spille «Hamlet» på Vestbredden er ikke en lek for ­palestinerne, viser Isabella Hammads storslåtte roman.

Være eller ikke være: Isabella Hammad setter handlingen i «Gjenferdet inn» til et teater på Vestbredden, tett opp til vår egen tid. Foto: NTB ScanpixVære eller ikke være: Isabella Hammad setter handlingen i «Gjenferdet inn» til et teater på Vestbredden, tett opp til vår egen tid. Foto: NTB Scanpix

Isabella Hammad

Gjenferdet inn

Roman

Oversatt av Bjørn Alex Herrman

Pelikanen, 2024, 347 sider

Den palestinsk-britiske forfatteren Isabella Hammad debuterte i 2019 med romanen «Pariseren», som ble en internasjonal storsuksess. Den gangen valgte hun sin oldefar som utgangspunkt for en storslått familiehistorie. Romanen var et dypdykk i palestinsk historie under det britiske kolonistyret i mellomkrigstida og et oppgjør med fortellinga om Palestina som et nærmest ubebodd land uten en nasjon, men boka var også et nærgående portrett av eksil, hjemkomst og mange identiteter hos samme person.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Essay

På en reise til László Kraszna­hor­kais fødeby Gyula ble magien brutt. Først nå forstår jeg hvorfor.

Kommentar

Selv jug og skryt på bar er mer verdt enn kunstig intel­li­gens.

Verdensarkivet

På leting etter bilder til Bokma­ga­sinet, ducker det opp skatter som er på siden av saken, men for gode til ikke å deles. Her presen­teres et utvalg.