Anmeldelse

Drama i et drama

Å spille «Hamlet» på Vestbredden er ikke en lek for ­palestinerne, viser Isabella Hammads storslåtte roman.

Være eller ikke være: Isabella Hammad setter handlingen i «Gjenferdet inn» til et teater på Vestbredden, tett opp til vår egen tid. Foto: NTB ScanpixVære eller ikke være: Isabella Hammad setter handlingen i «Gjenferdet inn» til et teater på Vestbredden, tett opp til vår egen tid. Foto: NTB Scanpix

Isabella Hammad

Gjenferdet inn

Roman

Oversatt av Bjørn Alex Herrman

Pelikanen, 2024, 347 sider

Den palestinsk-britiske forfatteren Isabella Hammad debuterte i 2019 med romanen «Pariseren», som ble en internasjonal storsuksess. Den gangen valgte hun sin oldefar som utgangspunkt for en storslått familiehistorie. Romanen var et dypdykk i palestinsk historie under det britiske kolonistyret i mellomkrigstida og et oppgjør med fortellinga om Palestina som et nærmest ubebodd land uten en nasjon, men boka var også et nærgående portrett av eksil, hjemkomst og mange identiteter hos samme person.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Månadens poet

Ida Hove Solberg meiner poesien kan invitere til soli­da­ritet – og ber Klasse­kam­pen ta ein titt i spegelen.

Blad, blad, blad

Mellom fortid og fremtid – et jazz­tids­skrift.

Kommentar

La sjanger­ana­lyse og 100 meter hekk være for de få, men la skole­ele­vene få kjenne lesegleden.