Anmeldelse

Nitti­talls­stikk

Musikken til Veps er gjennomsyret av ‘girlhood’.

SUMMER VIDERE: Oslojentene i Veps har egenart. Foto: Erik Fitzinger SUMMER VIDERE: Oslojentene i Veps har egenart. Foto: Erik Fitzinger

Veps

Dedicated To

Album

Miktam Records

At jenter kan lage rockeband og spille minst like bra som gutta, vet heldigvis de fleste i 2024. Så når min indre katalogfører likevel stempler Veps som et «jenteband», er det fordi de fire 20-åringene fra Oslo lager musikk som er gjennomsyret av en kvinnelig essens – av girlhood, om du vil. Det er som om tonene deres er festet med de samme båndene og opplevelsene som knytter jenter sammen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Festivalrapport

Under press

Alt Dimitrij Sjostakovitsj skapte, må sees som en dans med det sovjetiske regimet, skriver Magnus Andersson.

Kommentar

Savnet: protest

Av alle vonde ting å se på, ligger synet av statsledere som smisker seg opp til Trump på pressekonferanser, veldig høyt oppe. Sjølv om det er aldri så strategisk å ikke såre Trumps krystallskjøre ego, skriker primaldyret i meg: Ta igjen! Pirk ham i brunkremen! Dra ham i hentesveisen! Men det kommer jo ingen politikere til å gjøre. Og da – kan man tenke – bør det finnes noen andre som tør å si fra. For eksempel store, amerikanske artister, som har et enormt publikum og ditto stor påvirkningsmakt. Men da må man leite med lupe. Hvor er de? Hvorfor er de så stille mens ytringsfriheten, klimapolitikken, helsesektoren, utdanningssystemet, kulturlivet, demokratiet, sivilisasjonen deres blir kjørt i grøften? Det fins et par hederlige unntak.

Intervju

En kjempe takker av

Grete Pedersen tar farvel med Det norske solistkor – og begynner ved Yale University.