Skole
Må alle være faglærte?
Under overskriften «Flere lærere og mer lek» (Klassekampen 19. juni) refereres det fra evalueringen av seksårsreformen, der det fremmes et råd om « … to pedagoger i hver klasse der det er mer enn 15 barn».
Utdanningskomiteens leder Bae Nyholt og Senterpartiets talsperson i samme komité, Knutsdatter Strand, støtter forslaget. Første nestleder i Utdanningsforbundet, Milo Lorentzen, sier: «Det er viktig at flere lærere ikke omfordeles fra andre klassetrinn som trenger de lærerne de har.»
Men en omfordeling synes å være eneste løsning. Rekrutteringen særlig av lærere, men også barnehagelærere, er nå så svak at både utdanningspolitikere og lærerorganisasjoner må besinne seg på rasjonering av lærere – for så vidt en konsekvens av at tilgangen på lærere har vært rasjonert gjennom opptakskrav som man lenge har visst ikke var bærekraftige.
Jeg vil anta at de fleste ser at man på høyere trinn må ha lærere som har grundig utdanning i de fagene de skal undervise i. Det er fare for at det er færre som ser at grundig utdanning er vel så viktig for de lærere som skal stå for den første leseopplæringen. Dette er et felt hvor man ikke kan basere seg på en ufaglært lærer som ‘ligger en lekse foran’, fordi det der ikke er lekser av den typen.
Karl Øyvind Jordell