Akkurat nå

I søvne

I natt fikk jeg ikke sove. Etter å ha prøvd diverse triks – lese, stå opp og gjøre noe kjedelig (jeg brettet klær), telle til hundre, «the military method» (en avspenningsøvelse hvor du kroppsdel for kroppsdel lar deg synke ned i madrassen; amerikanske soldater sverger visstnok til denne) – ble jeg liggende og stirre i taket og tenke på diverse tilfeldige greier som dukket opp. Av alle personer jeg har møtt, tenkte jeg på Helene, ei jeg delte rom med på en studietur i skogen for rundt femten år siden. Midt på natta den gangen våknet jeg av at hun klatret ned fra overkøya, stilte seg framfor meg og nynnet. Neste natt, da uten å vekke meg, hadde hun subbet rundt i korridoren og banket hardt på dørene til de andre rommene. Ved frokost neste morgen ble Helene konfrontert med sitt søvngjengeri. Hun hadde tross alt vekket flere av oss, og noen var blitt redde av disse voldsomme kakkene på døra midt på natta, men Helene virket først og fremst lettet over at hun ikke hadde beveget seg ut av hytta. Bare noen uker før studieturen hadde hun overnattet hos foreldrene sine. Mora hadde våknet av lyder i oppkjørselen, og der satt Helene i foreldrenes bil, med motoren i gang og henda på rattet. Nå, fortalte hun, hadde hun fått plass på en søvnklinikk hvor de ved hjelp av elektroder festet til hodet hennes og overvåkningskamera skulle prøve å finne svar på hennes nattlige aktiviteter. Det neste jeg tenkte på var hvorfor jeg tenkte på denne søvngjengeren fra min fortid. Vi ble aldri venner utafor studiene (hvorfor ble vi ikke det?). Jeg lurte på om hun noen gang tenker på meg, og på hva det har blitt av henne. Går hun fortsatt i søvne? Slik gikk timene. Nok en gang sto jeg opp. Jeg spiste en vaffel fra gårsdagen, la meg i senga og leste, lukket øynene, kjente meg mer våken enn noen gang. Rundt klokka fire begynte fuglene å synge. Jeg tok en ullgenser på og satte meg på balkongen, bestemte meg for å døgne.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Akkurat nå

Kolbu

Skal man ut å kjøre bil, er valget av musikk helt avgjørende. Det finnes selvsagt mye å velge i, men jeg foretrekker de låtene som faktisk beskriver selve akten, altså bilkjøringen. Det er en disiplin norske musikere behersker til fingerspissene. Og som man vil vite, er dette spesialdistansen til Øystein Sunde, med udødelige klassikere som «Kaptein snutebil», «Asfaltsjømann», «Gåsemor» og «Forbikjøring», for å nevne noen. Min egen favoritt er derimot sangen «Kolbu» av Toten-bandet Narum, fra debutalbum «Samma hæn du fær» som kom i 2009. I likhet med alle store låter med bilkjøring som tema handler det også alltid om noe mer.

Slovenia

Slovenia har ikke lange kystlinja der landet ligger inneklemt nordvest i Adriaterhavet. Landet har cirka 46 kilometer kyst, så noen burde lage et maratonløp langs hele kyststripa. Jeg tror faktisk det skal være mulig å ta seg tørrskodd langs vannet nesten hele veien fra Italia til Kroatia. Jeg har selv tilbakelagt noen kilometer langs den slovenske kysten i løpet av en snau uke i landet. Vi ville nemlig til Piran, den vakre og stort sett bilfrie lille byen som strekker seg ut i havet på en odde. Men der tok vi oss ikke råd til å bo, så da ble det litt gåing fram og tilbake mellom Piran og hotellet i nabobygda. Men Piran er fint, altså – et sånt sted som hadde vært altfor fullt av turister i et land litt lenger vest. Her var det bare middels pluss.

Kambodsja

Pleier det å være fullt av turister i Siem Reap, den lille byen i Kambodsja som er mest kjent for Angkor Wat? Jeg ser egentlig for meg det. Men det var det ikke denne mars-dagen i 2020, da vi kom til byen med fly fra Vietnam. Datoen viser jo hvorfor. Europa var få dager unna full korona-nedstenging, og turister fra Kina og flere andre land var bannlyst i Kambodsja. Dermed fikk vi gleden av å sjekke inn på et kjempefint hotell i Siem Reap som var forbausende billig. Sikkert litt på grunn av det generelle prisnivået i Kambodsja, men mest på grunn av tilbud og manglende etterspørsel. Selve tempelområdet rundt Angkor Wat var også mye mer bedagelig enn jeg hadde sett for meg. Det gikk an å ta selfies med spektakulære, gamle bygg i bakgrunnen uten å få med andre folk på bildene.