Ideer

Et vindu mot moderniteten

I sin nye bok bruker Eirik Høyer Leivestad krystallpalasset i London fra 1851 som et arkitektonisk prisme til å si noe om moderniteten.

Krystallpalassets storslåtthet skyldes ikke én bestemt ting, men snarere den unike sammensetningen av alle ting – alt som menneskelig industri har frembrakt – kan man finne der (…) Det er som om bare magi kunne ha samlet denne mengden rikdommer fra alle verdens hjørner …»

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kultur

Kunst

Kunstner Ebba Moi ble kastet ut av atelieret på Ila i Oslo. Nå må hun betale betydelig mer for arbeidsrom på den gamle Vete­ri­nær­høg­skolen.

Bøker

Mer enn 500 norske forfattere har satt seg et hårete mål: De skal hamle opp med Open AI og Meta.

På tampen

Etter apoka­lypsen vil vi i alle fall ikkje lenger vera slavar av mobilen!