Ideer

Et vindu mot moderniteten

I sin nye bok bruker Eirik Høyer Leivestad krystallpalasset i London fra 1851 som et arkitektonisk prisme til å si noe om moderniteten.

Krystallpalassets storslåtthet skyldes ikke én bestemt ting, men snarere den unike sammensetningen av alle ting – alt som menneskelig industri har frembrakt – kan man finne der (…) Det er som om bare magi kunne ha samlet denne mengden rikdommer fra alle verdens hjørner …»

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Tøyen

Prøve­pro­sjektet i det gamle Munch­mu­seet har vært vellykket, ifølge en ny rapport. Men allerede før evalu­e­ringen var klar, besluttet byrådet å stenge dørene.

Julekalender

Bli med på en hjemsøkt kjen­dis­fest.

Bøker

Brage Aronsen og tre kamerater har startet forlaget Allmuen. De lover nye utopier for venstre­sida.