Kommentar

Myter i mai

De to mest besnærende filmene i årets Cannes-festival dykker ned i både arkaiske og moderne myter.

Napolis helgen: Det står åpent hvilken av mytenes «Parthenope» Paolo Sorrentino samtaler med – Europas mor eller sirenen som kastet seg i sjøen for Odyssevs, men det er ingen tvil om at hun er Napolis skytshelgen, oppkalt etter byens grunnlegger. Foto: Cannes filmfestivalNapolis helgen: Det står åpent hvilken av mytenes «Parthenope» Paolo Sorrentino samtaler med – Europas mor eller sirenen som kastet seg i sjøen for Odyssevs, men det er ingen tvil om at hun er Napolis skytshelgen, oppkalt etter byens grunnlegger. Foto: Cannes filmfestival

Portugisiske Miguel Gomes’ «Tabu» (2012) må være en av 2010-tallets mest undervurderte filmer – en elegant drømmekonstellasjon av feberhete hallusinasjoner fra koloniale utposter, tysk stumfilmekspresjonisme og svimlende tidshopp.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kommentar

Dag Solstad (1941–2025).

«Arbei­der­par­tiets framgang suger lufta ut av det rødgrønne rommet»

Syrias nye hersker vil slite med å gjenvinne tilliten fra alawittene.