Fredrik Falch har delt denne artikkelen med deg.

Fredrik Falch har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattBistand

Bistands­ral­je­ringens uutholdelige letthet

Guttastemning: Are Søberg og Fredrik Solvang diskuterer bistand. Skjermdump fra NRKGuttastemning: Are Søberg og Fredrik Solvang diskuterer bistand. Skjermdump fra NRK

Jeg har nylig sett Debatten på NRK om norsk bistand, der Sløseriombudsmann Are Søberg og programleder Fredrik Solvang slår an tonen med gutta-stemning og lettbeint vorspielhumor fra bistandsarkivet. I løpet av programmets første fem minutter raljeres det over en rekke kulturbistandsprosjekter, prosjekter verken Søberg eller Solvang i realiteten har et språk for å snakke om, eller har gjort research for å forstå. Sjelden har jeg sett en mer tøysete inngang til et program som ellers er seriøst og står høyt i kurs hos meg.

I beste sendetid flires det av radioteater i Mosambik betalt av Norge, for å spre viruskunnskap under pandemien.

Solvang: – Vet du hva dette handlet om? Jeg tror det handlet om korona.

Søberg: – Nei, aner ikke. Jeg forstår ikke portugisisk uansett.

Solvang: – Nei, ikke jeg heller. Jeg har bare blitt fortalt det.

Madajazzcar, en betydningsfull festival der norske jazzmusikere i en årrekke har samhandlet med afrikanske kolleger, marginaliseres til et morsomt ordspill. Munnviken til Solvang og Søberg strekker seg helt til øreflippen når de nevner at Norge har sponset en rockeskole i det krigsherjede Bosnia-Hercegovina med 1,2, millioner årlig. Dette er et prosjekt som har næret håp for ungdom, bygget gode relasjoner i lokalsamfunnet og spredte kunnskap i en ellers mørk tid. Hva er egentlig morsomt med det?

«Dyp kunnskap var mangelvare i Debatten»

Duoen fleiper videre med «Festival au Désert» i Mali. De nevner ingen kontekst, men faktum her er at islamistiske grupper har overtatt sentrale ørkenområder i Sahara og jaget den (blant annet) norskstøttede festivalen i eksil. Denne typen bistand dreier seg ikke om eksport av europeiske modeller eller forbilder, men snarere om å løfte fram humanistisk tankegods fra kunst og filosofi i geografiske soner som i dag har autoritært styre.

I middelalderen var ørkenbyen Timbuktu sete for Afrikas første universitet, der kunnskapsrike folk fra nord og sør på kontinentet møttes for å lytte til hverandre. En slik lytting og dyp kunnskap var mangelvare i Debatten. Samtalen var ensidig, fordi det innledningsvis kun var kulturbistandsprosjekter som ble hengt ut. Den var uvitende, fordi det ikke ble gitt noen kontekst for prosjektene eller mulighet for tilsvar blant aktørene som (sannsynligvis) har brukt norske midler med aktsomhet og gode intensjoner.

Nyere forskning viser at bistand på kulturfeltet kan være viktig for å styrke informasjonsflyt, menneskerettigheter og demokrati i deler av verden hvor ytringsfrihet har magre kår. Dette gjelder særlig tiltak som ivaretar ytringsfrihet for kunstnere og kunstneriske organisasjoner, men også sikring av vederlag for kunstnerisk arbeid. Blant norske aktører som har jobbet internasjonalt for slike rettigheter i en årrekke, er Kirkelig Kulturverksted (KKV), Mimeta, SafeMUSE og NORCODE.

Flere rapporter fra Unesco og anerkjente forskningsmiljøer viser dessuten hvordan kulturbistandsprosjekter bidrar til å realisere FNs bærekraftsmål. I samarbeid med partnere i lav- og mellominntektsland har norske myndigheter bidratt til å bygge vesentlig kulturell infrastruktur der lokale regjeringer ikke har råd til å prioritere dette selv.

Kompetansebygging og partnerskap på kulturfeltet er ikke bare viktig for å nå målene som berører fattigdomsreduksjon, men også målene om å bevare og restaurere verdens kulturarv, stimulere til økonomisk vekst og sysselsetting, fremme bærekraftig turisme og øke bevisstheten rundt bærekraftige leve- og produksjonsmåter. Gjennom kunstinstallasjoner, musikk, teaterstykker og film kan man utforske temaer knyttet til klima og miljøvern, og dermed øke bevissthet og handlekraft i befolkningen. Kulturaktiviteter er sist, men ikke minst, en plattform for å fremme likestilling, inkludere marginaliserte grupper og styrke stemmene til kvinner, urfolk og minoriteter.

Ingen av disse argumentene fikk slippe til i Debatten. Vi ble i stedet vitne til Solvang og Søbergs uutholdelige letthet i møte med tematikken, en holdning som ikke bare er lite informert og direkte usjarmerende – men også farlig fordi det i ytterste konsekvens kan lede til dårlig debattklima og at midler til virksomme bistandsprosjekter faller bort.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan lett registrere deg med

Debatt

Oslofjorden

Hvorfor blir ikke fiskerne inkludert?

Oslofjorden er i alvorlig økologisk krise. Torskebestanden er på randen av kollaps, artsmangfoldet svekkes, og økosystemene roper etter hjelp. Bellona støtter sterke tiltak som nullfiskesone og omfattende restaurering for å gi fjorden en ny sjanse. Men vi stiller oss undrende til én ting: Hvorfor avviser Stortinget å støtte fiskerne som rammes av tiltakene? Forrige uke la SV frem et representantforslag der én av innstillingene var å opprette et omstillingsfond for fiskere som mister levebrødet sitt som følge av et mulig fiskeforbud. Dette forslaget stemte Ap, Høyre og Sp på Stortinget mot. Samtidig understrekes det at fiskerne må «ta sin del av ansvaret».

Jordbruksoppgjøret

Mer til de store gir svakere beredskap

5. juni skriver Klassekampen «SV og Sp i bondestrid». Norges bonde- og småbrukerlag var ikke med på jordbruksavtalen, den var bare mellom Norges Bondelag og Staten. Leder av Troms bonde- og småbrukerlag har kommenterte avtalen slik: «Regjeringen gir mest til de som driver stort og minst til de som har et lite bruk. I praksis en nedbygging av jordbruket i Nord-Norge og en styrking av bøndene i sentrale deler av Østlandet og på Jæren». På pressekonferansen etter jordbruksavtalen sa landbruks- og matministeren: «Med denne avtalen styrker vi nasjonal beredskap og selvforsyning. Vi har tatt et veivalg for å sikre landbruk i hele landet som bidrar til trygghet for fremtida». Når staten bare avtaler med de store, blir det fort økte forskjeller og mer nedlegging av små bruk. Altså det motsatte av dyrking av små arealer i by og bygd som bidrar til både selvforsyning og beredskap i en krisesituasjoner hvor det er vanskelig med strøm, internett, transport og/eller kunstgjødsel.

Klima

Vi må kutte utslipp, ikke kjøpe oss ut

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksens gir et dårlig forsvar for regjeringens klimapolitikk (Klassekampen 2. juni). Grunnen til at forsvaret ikke holder mål, er rett og slett at regjeringens klimamelding – som skal danne grunnlaget for regjeringens politikk – heller ikke holder mål. Meldingen inneholder knapt ny, konkret politikk. I stedet handler den om å «utrede», «vurdere», «evaluere», «følge opp» eller simpelthen beholde dagens politikk. Klimapolitikken blir heller ikke bedre av at regjeringen i forslag til ny klimalov åpner for å kjøpe oss ut av klimaproblemene gjennom kvotehandel. Dette til tross for at statsråden skriver at «regjeringen er krystallklare» på at målet for 2035 primært skal oppfylles gjennom kutt i Norge og i samarbeid med EU.