Kommentar

Et vanskelig skille

Debatten om forholdet mellom skjønnlitteratur og sakprosa tar ikke slutt.

Er det mulig å trekke en tydelig grense mellom skjønnlitteratur og sakprosa? I vinter publiserte Geir Gulliksen et foredrag han holdt i forbindelse med at Toril Moi nylig fylte 70 år: «Hva er et kjærlig blikk? Et forsvar for skjønnlitteraturens egenart» (Morgenbladet 9. februar). Han fikk svar fra Moi, og debatten som pågår er en av de mest interessante om litteratur i nyere tid. Moi mener det er fåfengt å trekke en skarp grense, mens Gulliksen forsvarer en strengere grensedragning. Debatten har relevans for å forstå hva som står på spill i diskusjonen mellom de norske forfatterforeningene. For å si det enkelt: Hvis skillet ikke lar seg opprettholde med tydelighet, har de desto større grunn til å samarbeide.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Ny, ambisiøs samleplate med «goth divas» er for mye og for lite på en gang.

Hva vil britenes nye leder stå for?

Youtube sitter på et litt rotete, men enormt arkiv av følel­ses­mes­sige reaksjoner.