Film

Seiglivet famling

Kore-eda mister sin radikale nestekjærlighet av syne.

Fri og farlig?: Kurokawa og Hiiragi er begge enestående barneskuespillere. Foto: AWEFri og farlig?: Kurokawa og Hiiragi er begge enestående barneskuespillere. Foto: AWE

Monster

(Kaibutsu, Japan, 2023) Regi: Hirokazu Kore-Eda Manus: Yûji Sakamoto Drama/ 2t. 6min./ Kino

Hirokazu Kore-edas sekstende spillefilm er en varsom tragedie om blikk som aldri festes. Når alenemoren Saori (Sakura Andō) værer at noe er galt med sønnen Minato (Sōya Kurokawa) på skolen, avdekker hun en katastrofal mosaikk av misforståelser, egeninteresser, systemisk omsorgssvikt og bristende familier. «Monster» liksom zoomer inn og ut av Minatos vennskap med klassekameraten Yori (Hinata Hiiragi), og den gryende, uklare kjærligheten mellom dem, frem og tilbake fra nærhetslengselen til voksenverdenen. Det er til filmens fortjeneste at relasjonen og følelsene aldri settes på begrep eller defineres ut fra entydig identitet. Samtidig finner den aldri fotfeste. «Monster» er tung på labben – seig og trå og akkurat for lang.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Film

Film

100 år med The New Yorker

I likhet med The New Yorker krever filmen om magasinet interesse, men belønner ikke publikum like rundhåndet.

Serie

Down Cemetery Road

«Down Cemetery Road» er både smartere og dummere enn den gir seg ut for å være.

Film

Tog­drømmer

Sterk og vakker «gammeldags» filmatisering av en fortelling om sorg og søken.