Helse

Synes pliktår er en dårlig idé

Et pliktår nedvurderer arbeidet til alle de fagutdannede på skoler og sykehjem, mener fagforeningsleder og Ap-topp.

Skeptisk: Fagforbundet-leder Mette Nord mener ordinært arbeid bør utføres av vanlige ansatte med vanlig lønn, og er kritisk til forslaget om å pålegge ett år verneplikt eller samfunnstjeneste for alle unge. Foto: Fartein RudjordSkeptisk: Fagforbundet-leder Mette Nord mener ordinært arbeid bør utføres av vanlige ansatte med vanlig lønn, og er kritisk til forslaget om å pålegge ett år verneplikt eller samfunnstjeneste for alle unge. Foto: Fartein Rudjord

Mette Nord er leder av Fagforbundet og medlem i sentralstyret i Arbeiderpartiet. Hun går hardt ut mot ideen om et pliktår i verneplikt eller samfunnstjeneste, som har fått støtte i flere fylkeslag og blant flere statsråder.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Innenriks

Arbeidsliv

Ridvan Ademi ble nektet sykelønn da mora lå for døden. Det trengs bedre ordninger, mener Olaug Bollestad, som selv ble sykmeldt da mannen fikk hjerne­blød­ning.

Fagbevegelsen

Venstre­sida dominerer i LO: – Rødt og SV treffer arbeidere mer

Arbeidsliv

Fagfor­bundet og LO mener kommune­an­satte har rett til sykepenger selv om arbeids­giver eller Nav er uenig. Nå tar de saken til Arbeids­retten.