Ronny Kjelsberg har delt denne artikkelen med deg.

Ronny Kjelsberg har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattSkole

Litt romsligere, takk

INGENIØRTYPEN: Bob Morane fikser det meste. INGENIØRTYPEN: Bob Morane fikser det meste.

Det er noe som skurrer litt for meg i den pågående debatten om hvordan de unge gutta faller utenfor i skolen. Ikke at jeg tror det vil være feil med mer praktisk aktivitet i skolen, eller at ungene lærer seg å skape, bygge, reparere og fikse. Jeg har vokst opp på et småbruk hvor ingenting ble kastet, men alt ble reparert (eller tatt vare på i tilfelle man kunne bruke det til å fikse noe annet), og det sitter i. Tilfredsstillelsen ved å bygge en sykkelbod med egne hender (samt hammer, drill, sag og vinkelsliper) er like stor som tilfredsstillelsen ved å levere fra seg en godt gjennomarbeidet tekst. Likeledes er det åpenbart feil kur «høyreskolen» har forsøkt seg på når den etter årevis med stadig økt timetall i norsk og matematikk og stadig mer testing har feilet fullstendig i å skape bedre elevprestasjoner.

Det jeg reagerer på, er den underforståtte identifiseringen av praktisk = gutt, mens teoretisk = jente. Om vi legger dette til grunn, gjør vi både guttene og jentene en gedigen bjørnetjeneste (til ungdommen: dette er i den opprinnelige betydningen av «bjørnetjeneste», der det er en dårlig ting).

Man skal ikke mange tiår tilbake før mannen i en helt annen grad framsto også som intellektuell stjerne, og hvor teoretisk kunnskap og praktisk handlekraft smeltet sammen i et ideal som, selv om det var snevert, i sin blanding av teori og praksis faktisk var bredere enn det som presenteres i dag.

«En gang var de mannlige idealene teoristerke»

Enkelt sagt kan vi kalle dette idealet for «ingeniøren». Fra Jules Vernes Cyrus Smith, som bygget et helt lite samfunn og laget både sprengstoff og telegraf med svært få hjelpemidler på en liten øy, til den norske ingeniør Knut Berg, som bygget seg et fly da han måtte rømme fra en glemt egyptisk sivilisasjon, og den franske actionhelten Bob Morane, som også må ty til ingeniørkunnskaper for å avverge katastrofe. En gang var de mannlige idealene, inkludert populærkulturens actionhelter, teoristerke, og guttene gjorde det da også betydelig bedre (relativt sett) i mange skolefag.

Det bør være et mål for venstresida at kjønnsrollene er romslige nok til at begge kjønn kan assosieres med både praktiske og teoretiske ferdigheter. Heller enn at skolen skal bli mer praktisk for at gutta skal lykkes, må gutta få forbilder og forventninger som er bredere, slik at de kan utvikle seg som hele mennesker, og hvor den falske dikotomien mellom teoretisk og praktisk kan overskrides. Men dette er et samfunns- og kulturproblem, ikke bare et skoleproblem.

Det finnes kunnskap om hva som kan gjøres for å redusere kjønnsforskjeller i skolen. En nå ti år gammel forskningsoppsummering fra Oslomet sier: skap tydelige forventninger, lærerstyrt undervisning, et inkluderende sosialt fellesskap i klassen; legg sterk vekt på lesing, knytt det opp til elevenes interesser.

Jeg vil særlig legge vekt på lesingen. Lesing er slitsomt fram til man får tilstrekkelig mengdetrening. Når man får det, er det den overlegent mest effektive måten å tilegne seg informasjon på, mye kjappere enn å se videoer, høre podkaster, og det er nøkkelen til å tilegne seg annen kunnskap. Men fritidslesingen møter i dag mye konkurranse fra andre underholdningsformer. Det skyldes ikke skolen, og det er et felles ansvar å rydde opp.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Vitenskap

Liv – en gåte?

Klassekampens vitenskapsjournalist Bjørn Vassnes leverer stadig interessante artikler til glede for oss nysgjerrige og amatørmessige grublere. Nå sist en artikkel der han spør: Hvordan er liv mulig? De fleste av oss har stått ute en vinterdag og sett snøen dale ned. Vakre snøkrystaller i kompliserte symmetriske former i uendelige variasjoner. Isroser på vindusruten. Et lite mirakel, men som fysikken likevel har lært oss å forstå. Den perfekte symmetrien kommer fra vannmolekylets geometri og isens krystallstruktur, ikke fra noen ytre styring.

Kina

Ingen hyllest til diktatur

Johannes Morken, redaktør i Stefanusalliansen, liker ikke min artikkel i denne avisa lørdag første november. Det gjør han klart i en replikk sist lørdag. Under tittelen «Kunsten å bruke penger» viste jeg til Kina som eksempel på en stat med vellykket økonomisk politikk. Dette faller Morken tungt for brystet. Han har rett i at Kina har mye på rullebladet hva gjelder religionsfrihet og andre sivile og politiske rettigheter. I min artikkel drøftet jeg økonomisk politikk, der Kina er en ubetinget suksess. Det skyldes først og fremst folketall, naturressurser og styresett. Kinas styresett er langt fra feilfritt. Men som redskap for økonomisk styring og geopolitisk konkurranse, er den autoritære ettparti-staten meget konkurransedyktig.

Vietnam

Da tigeren vant – og ble satt i bur

Artikkelen «Da tigeren felte elefanten» i Klassekampen 11. november er velskrevet og nyansert i sin fremstilling av den første Indokinakrigen og dens ettervirkninger, og bidrar til å løfte fram viktige sider ved historien. Men når den avsluttes med setningen « … og Vietnam til slutt fikk fred», mener jeg at vi står overfor en forenkling av virkeligheten. Vietnam felte elefanten, men mistet friheten. Jeg har selv vært i Vietnam flere ganger de siste 25 årene, og sett hvordan freden først og fremst ble etablert som en stillhet – ikke som en prosess med forsoning, åpenhet og likestilling. Over to millioner vietnamesere har flyktet siden krigens slutt. Mange tilhørte den sørvietnamesiske delen av befolkningen, som aldri ble ønsket tilbake.