DebattLandskapsvern

Truet verdensarv

UBRUTT HELHET: Hjortefigurer i Vingen. FOTO: Ingrid FuglestvedtUBRUTT HELHET: Hjortefigurer i Vingen. FOTO: Ingrid Fuglestvedt

Ødeleggelsene av norske natur- og landskapsressurser er dramatiske. Rekken av godkjente tiltak der natur og landskap utslettes ser ikke ut til å ha noen ende. I noen saker innebærer inngrep i natur også at kulturmiljøer forringes. Én sak som overgår mye annet er regjeringens nylige vedtak om å godkjenne åpning av et steinbrudd på Akslafjellet i Bremanger. Området ligger i et unikt fjordsystem, som grunnet sin forholdsvis uberørte status, utgjør uerstattelig natur- og landskapsarv.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Skolegudstjenester

La kirken være hva kirken er, skolen hva skolen er

Prest Einar Gelius viser blant annet i Klassekampen 15. desember til Grunnlovens paragraf 2 om vår kristne og humanistiske arv som forsvar for skolegudstjenester. Så enkelt er det ikke. Utfordringen fra loven ligger i at mens kristendommen ser verdiene sine som gudegitte, betraktes de i humanismen som menneskeskapte. Loven krever balanse mellom de to verdisynene, men skolegudstjenester skaper slagside for det ene. Paragraf 2 har skapt behov for et livssynsåpent samfunn hvor ulike livssyn ivaretas. Det er den kulturarv vårt samfunn bør videreføre.

Trafikk

Store byers trafikk­pro­blemer

Trafikkproblemene i Norges største byer vokser år for år. Køene blir lengre, lufta blir dårligere, og kollektivsystemene presses til bristepunktet. Likevel forventes det at kommuner og fylker skal bære hovedansvaret for å løse utfordringene. Det holder ikke lenger. Det er urealistisk, og det er uansvarlig. Storbyenes trafikkutfordringer er ikke lokale bagateller.

Religion

Å være åpen

Jeg leser og leser og kan ikke annet enn å tenke at det det handler om er å være åpen. Majoritet minoritet; ingen av oss har valgt. Men vi kan velge å skape fellesskap istedenfor å holde på å snakke om utenforskap. Vi må tåle å være annerledes. Annerledeshet finnes overalt og i oss alle. Samtidig finnes likhetene.