Nødvendig justering

Utdanningsdirektoratet kom denne uka med en anbefaling om å strengt regulere elevers tilgang til og bruk av mobiltelefoner og smartklokker i hele skoleløpet. Målet er færre forstyrrelser i undervisningen og et styrket skolemiljø med mindre mobbing. Også i Danmark kom skolemyndighetene denne uka med et knippe anbefalinger om skjermbruk i folkeskolen. Blant annet anbefaler danskene at nettbrett og pc-er legges bort når de ikke brukes i undervisningen, at mobiler ikke skal være del av skolehverdagen og friminuttene og at ikke-relevante hjemmesider sperres på skolen. Danmark og Norge er blant landene som har digitalisert skolen mest, samtidig som skoleresultatene faller. At begge drar i bremsen samtidig er ingen tilfeldighet.

Den danske utdanningsministeren Mattias Tesfaye sier til nyhetsbyrået Ritzau at «vi har tilladt forstyrrelser at komme ind i undervisningen og forhindre vores elever i at fordybe sig». Han mener Danmark kan utdanne verdens beste lærere, «men hvis eleverne åbner en bærbar computer og har gang i tre-fire forskellige hjemmesider på samme tid som undervisningen, så er det hele ligegyldigt». Det har Tesfaye selvfølgelig helt rett i. Vi vet etter hvert ganske mye om hvordan skjermer og avhengighetsskapende apper ødelegger konsentrasjonen vår. Å finne en bedre balanse i skolen er helt nødvendig.

Likevel blir de ganske moderate anbefalingene møtt med sterke reaksjoner. På lederplass kaller Dagbladet den norske anbefalingen «et alvorlig inngrep». Ifølge avisa erstattes mobiltelefonene nå «av regler som er preget av autoritær symbolikk». Intet mindre! Også Elevorganisasjonen kritiserer anbefalingene i harde ordelag. På NRKs Debatten torsdag minnet kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) organisasjonen på at det er forskjell på at elevers stemme skal bli hørt og at elever skal bestemme. Aps nye minister markerte seg nok en gang som en trygg voksen. Det trenger vi. Samtidig skal vi huske at skjermene ikke er eneste forklaring på dårlig trivsel og svake resultater. Det er på tide å se kritisk på de markedsorienterte skole­reformene på 2000-tallet.