Hanan Benammar bruker sin første ­separatutstilling til å erte sine kritikere.

Nesevis kunstner

Salig blanding: Hanan Benammars silkebannere sannsynliggjør at smakshierarkier inngår i en uoversiktlig blanding av frykt for det fremmede og antakelser om hvit, norsk fortreffelighet. Foto: István Virág

Helt først i utstillingen «The soil is fertile but for a distant seed» på Bomuldsfabriken kunsthall i Arendal har kunstner Hanan Benammar plassert en svær, 300 kilo tung marmorkloss med inskripsjonen: «Erkjennelse / innsikt / kunnskap». Steinen ser både ut som en gravstein (her ligger disse dydene begravet), og som et monument over dydenes evige gyldighet. Men utstillingsskrivet forklarer at ordene stammer fra et NRK-program der kunsthistorikeren Tommy Sørbø beskrev ett av Benammars tidligere arbeider. Han mente det var blottet for «erkjennelse, innsikt og kunnskap».

Mer fra Klassekampen