Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Nesevis kunstner

Hanan Benammar bruker sin første ­separatutstilling til å erte sine kritikere.

Salig blanding: Hanan Benammars silkebannere sannsynliggjør at smakshierarkier inngår i en uoversiktlig blanding av frykt for det fremmede og antakelser om hvit, norsk fortreffelighet. Foto: István Virág

Hanan ­Benammar:

Bomuldsfabriken kunsthall, Arendal

Står til 18.­februar 2024

Helt først i utstillingen «The soil is fertile but for a distant seed» på Bomuldsfabriken kunsthall i Arendal har kunstner Hanan Benammar plassert en svær, 300 kilo tung marmorkloss med inskripsjonen: «Erkjennelse / innsikt / kunnskap». Steinen ser både ut som en gravstein (her ligger disse dydene begravet), og som et monument over dydenes evige gyldighet. Men utstillingsskrivet forklarer at ordene stammer fra et NRK-program der kunsthistorikeren Tommy Sørbø beskrev ett av Benammars tidligere arbeider. Han mente det var blottet for «erkjennelse, innsikt og kunnskap».

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?