Film

Skyggedans

Styrken i Wim Wenders’ Ozu-inspirerte «Perfect Days» ligger i det stilistiske snarere enn det eksistensielle.

Tokyo-historie: Hirayama (Kōji Yakusho, som ble priset for sitt skuespill i Cannes i fjor) og niesen Niko (Arisa Nakano) møtes jevnlig i Wim Wenders’ «Perfect Days». Familie- og generasjonsfriksjonene i filmen hinter også til Wenders’ japanske forbilde Yasujirō Ozu. Foto: ArthausTokyo-historie: Hirayama (Kōji Yakusho, som ble priset for sitt skuespill i Cannes i fjor) og niesen Niko (Arisa Nakano) møtes jevnlig i Wim Wenders’ «Perfect Days». Familie- og generasjonsfriksjonene i filmen hinter også til Wenders’ japanske forbilde Yasujirō Ozu. Foto: Arthaus

Perfect Days

(Japan/ 2023) Regi: Wim Wenders Manus: Wim Wenders, Takuma Takasaki Drama/ 2t.4 min./ Kino

Wim Wenders’ filmer satte sitt preg på popkulturen på 1980- og 90-tallet. Jeg forbinder filmskaperen med urbane rom og komposisjoner som i «Himmelen over Berlin», ikoniske kostymer og vidstrakte landskap, som i «Paris, Texas», stilrent interiør og enkelt konsept som i dokumentaren «Room 666», og et skamløst emosjonelt lydspor i flere stiler. Det er muligens derfor «Perfect Days» først og fremst gir meg en nostalgisk følelse – fordi den er så wendersk.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Film

Film

Unge ­mødre

«Unge mødre» kjem som bestilt for tiltrengt studiesirkel i KrFU.

Film

The Long Road to the Director’s Chair

50-årige opptak varslar nytenking.

Film

Hvis ingen går i fella

God og gøyal julefilm – med overraskelser.