DebattHår

Frelserens manke

FOTO: Remko de Waal, NTB / ANP / AFP FOTO: Remko de Waal, NTB / ANP / AFP

Vi må snakke mer om hår hvis vi vil forstå hvorfor høyrepopulister har blitt så populære (Klassekampen 8. desember). Det er jeg helt enig i. Men det må utdypes. Som Dalila visste: hår gir makt (og derfor klippet hun Samsons lokker). Hår kan gi en eksentrisk posisjon, og akkurat det trenger du hvis du vil ha tilgang til den personlige kilden til makt som kalles karisma: løftet om at akkurat denne utrolig spesielle personen kan løse alle problemer. Når samfunnets orden vakler og tillit til kunnskap, religion og politikk svekkes, kan vi kun stole på en som står utenfor etablissementet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Skolegudstjenester

La kirken være hva kirken er, skolen hva skolen er

Prest Einar Gelius viser blant annet i Klassekampen 15. desember til Grunnlovens paragraf 2 om vår kristne og humanistiske arv som forsvar for skolegudstjenester. Så enkelt er det ikke. Utfordringen fra loven ligger i at mens kristendommen ser verdiene sine som gudegitte, betraktes de i humanismen som menneskeskapte. Loven krever balanse mellom de to verdisynene, men skolegudstjenester skaper slagside for det ene. Paragraf 2 har skapt behov for et livssynsåpent samfunn hvor ulike livssyn ivaretas. Det er den kulturarv vårt samfunn bør videreføre.

Trafikk

Store byers trafikk­pro­blemer

Trafikkproblemene i Norges største byer vokser år for år. Køene blir lengre, lufta blir dårligere, og kollektivsystemene presses til bristepunktet. Likevel forventes det at kommuner og fylker skal bære hovedansvaret for å løse utfordringene. Det holder ikke lenger. Det er urealistisk, og det er uansvarlig. Storbyenes trafikkutfordringer er ikke lokale bagateller.

Religion

Å være åpen

Jeg leser og leser og kan ikke annet enn å tenke at det det handler om er å være åpen. Majoritet minoritet; ingen av oss har valgt. Men vi kan velge å skape fellesskap istedenfor å holde på å snakke om utenforskap. Vi må tåle å være annerledes. Annerledeshet finnes overalt og i oss alle. Samtidig finnes likhetene.