Nordisk råd

Nøkkelen til Glyptoteket

Josefine Klougart har overnattet på Glyptoteket. Utstillingen hun kuraterte i etterkant, kaster et nytt lys over kunsthistorien.

Vrengt landskap: Josefine Klougart henter fram mindre kjente skisser av gullaldermaleren J. Th. Lundbye. Her er «Grusgrop ved Carlsgrave» fra 1838. Foto: GlyptoteketVrengt landskap: Josefine Klougart henter fram mindre kjente skisser av gullaldermaleren J. Th. Lundbye. Her er «Grusgrop ved Carlsgrave» fra 1838. Foto: Glyptoteket

Akkurat nå kan man få med seg en nokså forrykende utstiling av landskapsmalerier fra 1830-tallet til 1920-tallet på museet Ny Carlsberg Glyptoktek i København. Verkene er ikke hentet inn fra andre steder, de kommer fra museets egen samling. Det høres kanskje ikke så spesielt eller opphissende ut i seg – ikke desto mindre er utstillingen en liten genistrek. I all enkelhet har museet fått den gode ideen det er å be en skjønnlitterær forfatter om å plukke fritt fra museets imponerende samling. Josefine Klougart er forfatteren som har fått nøklene til Glyptoteket, og som fikk mulighet til å bo sammen med verkene i en periode. I oppdraget inngikk det også å skrive et stort essay i boklengde med tittelen «Efter naturen», om kunst, erindring og estetisk erfaring, med det hun har fått øye på som utgangspunkt.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Kommentar

Du skal ikke tro du er en heltemodig pressemann bare fordi du skaper støy.

Essay

Jan Erik Volds kjærlig­hetsdikt rommer samhø­righet og harmoni, men også den grunn­leg­gende ensomheten.

Verdensarkivet

I søket etter bilder til Bokma­ga­sinet hender det man kommer over ting som er på siden av saken, men som er for gode til ikke å deles. Arkivaren presen­terer et utvalg.