Josefine Klougart har overnattet på Glyptoteket. Utstillingen hun kuraterte i etterkant, kaster et nytt lys over kunsthistorien.

Nøkkelen til Glyptoteket

Vrengt landskap: Josefine Klougart henter fram mindre kjente skisser av gullaldermaleren J. Th. Lundbye. Her er «Grusgrop ved Carlsgrave» fra 1838. Foto: Glyptoteket

Akkurat nå kan man få med seg en nokså forrykende utstiling av landskapsmalerier fra 1830-tallet til 1920-tallet på museet Ny Carlsberg Glyptoktek i København. Verkene er ikke hentet inn fra andre steder, de kommer fra museets egen samling. Det høres kanskje ikke så spesielt eller opphissende ut i seg – ikke desto mindre er utstillingen en liten genistrek. I all enkelhet har museet fått den gode ideen det er å be en skjønnlitterær forfatter om å plukke fritt fra museets imponerende samling. Josefine Klougart er forfatteren som har fått nøklene til Glyptoteket, og som fikk mulighet til å bo sammen med verkene i en periode. I oppdraget inngikk det også å skrive et stort essay i boklengde med tittelen «Efter naturen», om kunst, erindring og estetisk erfaring, med det hun har fått øye på som utgangspunkt.

Bokmagasinet